Forum In-Christ.Net
Welcome, Guest. Please login or register.
March 28, 2024, 07:00:36 AM

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
Dear In-Christ.Netters, pengkategorian forum ICN mulai Juni 2015 telah dirombak. Beberapa board kini telah disatukan untuk meningkatkan efektivitas dan kenyamanan dalam menjelajahi dan berpartisipasi di forum ini.

Silakan berikan masukan/saran bagi kemajuan forum ini di http://www.in-christ.net/forum/index.php/board,3.0.html
2910 Posts in 832 Topics by 4096 Members
Latest Member: JeorgeSmith
* Home Help Search Login Register
+  Forum In-Christ.Net
|-+  Teologi
| |-+  Teologi (Moderators: ayub, amidya)
| | |-+  Permasalahan ayat Nehemiah 7:26 dalam bible kristian
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 Go Down Print
Author Topic: Permasalahan ayat Nehemiah 7:26 dalam bible kristian  (Read 53346 times)
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« on: September 28, 2011, 11:13:57 AM »

Lagi satu permasalahan yang kritikal dalam bible, lihat ayat Nehemiah 7:26.

Dalam kitab Greek Greek Apostolic Bible Polyglot di link http://apostolic.interlinearbible.org/nehemiah/7.htm , tertulis

υιοί  Βαιθαλέμ     και  Νετωφαθί  εκατόν    εικοσιτρείς 
sons   of Beth-lehem   and   Netophah      a hundred    twenty-three

Maka bilangan golongan Bethlehem dan Netophah, berjumlah 123 orang.

Lihat pula dalam kitab Hebrew, di link http://biblos.com/nehemiah/7-26.htm , tertulis

אַנְשֵׁ֤י    the men
בֵֽית־ 
לֶ֙חֶם֙     of Bethlehem
וּנְטֹפָ֔ה   and Netophah
מֵאָ֖ה     an hundred
שְׁמֹנִ֥ים   fourscore
וּשְׁמֹנָֽה׃  and eight

"Fourscore" itu bermaksud 80. Maka bilangan golongan Bethlehem dan Netophah, berjumlah 188 orang. Ini dapat kita lihat dalam beberapa terjemahan yang lain bagi ayat Nehemiah 7:26 itu seperti yang tertulis dalam link http://mlbible.com/nehemiah/7-26.htm

New American Standard Bible (©1995)
the men of Bethlehem and Netophah, 188;


Webster's Bible Translation
The men of Beth-lehem and Netophah, a hundred and eighty eight.


Justeru sekarang jumlah yang mana sebenarnya betul? 123 atau 188???


Lebih lanjut, mari kita meneliti kitab Greek OT Testament (Septuagint) di dalam link http://www.ellopos.net/elpenor/greek-texts/septuagint/chapter.asp?book=17&page=7 , ianya tertulis


υἱοὶ Βαιθαλὲμ ἑκατὸν εἰκοσιτρεῖς· υἱοὶ ᾿Ατωφὰ πεντηκονταέξ· 


Dalam link tersebut juga disertakan terjemahannya iaitu " The children of Baethalem, a hundred and twenty-three: the children of Atopha, fifty-six. "


Maka golongan Bethlehem adalah 123 orang, mana kala Netophah pula adalah 56 orang. Jika dijumlahkan semuanya adalah 179 orang.


So sekali lagi, pertanyaannya adalah berapakah jumlah orang Bethlehem dan Netophah? 123, 188 atau 179 Huh??


Juga pertanyaannya yang mana satukah versi manuskript Greek yang asli bagi ayat Nehemiah 7:26 itu? Saya permudahkan perbezaannya berdasarkan warna.



υιοί  Βαιθαλέμ     και  Νετωφαθί  εκατόν    εικοσιτρείς 
yang menyebut "sons of Beth-lehem and Netophah a hundred twenty-three" iaitu Bethlehem + Netophah = 123


atau

υἱοὶ Βαιθαλὲμ ἑκατὸν εἰκοσιτρεῖς· υἱοὶ ᾿Ατωφὰ πεντηκονταέξ· 
yang menyebut "The children of Baethalem, a hundred and twenty-three: the children of Atopha, fifty-six"  iaitu Bethlehem = 123 dan Netophah = 56?

Ini adalah lagi satu bukti bahwa manuskript bible itu tidak mempunyai sfat kesamaan antara satu sama lain.

Sila kelompok kristian kemukakan penjelasan bersama bukti yang bersifat kukuh dan pasti.
Logged
bennylin
Lahir baru
*

Karma: 0
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 44


Gen-Y


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 17, 2011, 05:30:28 AM »

Jawab dulu pertanyaan saya: Dari mana Anda yakin bahwa mushaf Utsman bin Affan adalah yang sama dengan yang diperoleh prophet Anda?

Bagi yang tidak mengerti pertanyaan tersebut, begini ceritanya: Utsman bi Affan adalah khalifah ke-3. Pada masanya, ada berbagai macam qira'at (cara pembacaan Al-Kitab Muslim / الكتاب). Hal itu disebabkan karena adanya perbedaan dialek dalam bahasa Arab di antara suku-suku di sana. Singkat cerita, Utsman memerintahkan untuk menuliskan satu standar (rasam Utsmani) dan memerintahkan untuk membakar seluruh mushaf-mushaf lainnya. Dengan demikian bagaimana kita bisa tahu Al-Kitab yang Anda pegang tersebut adalah yang sama dengan yang dalam kepercayaan Anda "diturunkan" kepada prophet Anda tersebut? Sah-sah saja pendukung tindakan Utsman menyatakan bahwa tindakan tersebut demi mencegah perselisihan dalam penulisan dan pembacaan Al-Kitab, sebagaimana sebagian orang lain memandang tindakan tersebut bertujuan untuk menghilangkan (termasuk menambah) beberapa bagian ke dalam Al-Kitab Muslim.

Yang Anda sebut dengan "permasalahan" tersebut sebenarnya tidak pernah dipermasalahkan oleh orang kristian. Mengapa? Apakah mengetahui atau tidak mengetahui berapa jumlah orang Betlehem akan berpengaruh terhadap keselamatan seseorang? Tidak!

Yang mempengaruhi keselamatan seseorang hanyalah satu hal: apakah ia percaya kepada Nabi Isa Al-Masih atau tidak. Nabi Isa a.s., sang Kalimatullah, pernah bersabda, "Akulah jalan, kebenaran, dan hidup. Tak seorang pun datang kepada Sang Bapa kecuali melalui Aku." Itulah yang paling penting!

Tidak ada seorang pun di dunia yang pernah mengatakan bahwa ia adalah JALAN selain Sang Nabi.

Maka dari itu, jika kita setuju bahwa 1) Sang Nabi benar-benar pernah hidup di dunia ini, 2) Sang Nabi pernah benar-benar berkata demikian, 3) Sang Nabi bukan orang gila, maka yang paling logis adalah mempercayai apa yang Ia sabdakan, bukan?

"Akulah jalan, kebenaran, dan hidup."

Maukah Anda percaya kepada Sang Jalan tersebut? Undanglah Sang Hidup tersebut masuk ke dalam hati Anda, maka pelan-pelan kehidupan Anda akan diubahkan. Hati Anda yang dipenuhi kebencian akan perlahan-lahan diterangi oleh Sang Kebenaran itu.
Logged

Saya sungguh sangat sebel sekali sama sapi situ sebab sapi situ sungguh sangat suka sekali senyum-senyum sendiri sama sapi saya.
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #2 on: October 29, 2011, 11:16:23 AM »

@bennylin

Quote
Jawab dulu pertanyaan saya: Dari mana Anda yakin bahwa mushaf Utsman bin Affan adalah yang sama dengan yang diperoleh prophet Anda?

Saya yakin mushaf Usman bin Affan itu adalah sama dengan yang diperolehi oleh Nabi Muhammad kerana kedua-duanya tidak mengandungi sebarang kesilapan di dalamnya. Mushaf-mushaf lainnya yang dibakar bukanlah mushaf yang berbeza dengan mushaf Usman dari segi makna yang disampaikan daripada ayat-ayatnya. Perbezaan itu hanya merangkumi perbezaan dialek semata-mata dan penggunaan perkataan. Contohnya "Tuhan itu esa" & "Tuhan hanya satu". Kedua-duanya mempunyai makna yang sama. Justeru untuk menstandardkannya maka hanya satu bentuk ayat sahaja yang digunakan.
Berbeza dengan bible kristian, contohnya seperti Nehemiah 7:26 ini yang terbukti wujud lebih daripada satu versi. Sedangkan autograpnya yang asal hanya menyebutkan satu versi bagi ayat Nehemiah 7:26 ini. Justeru keyakinan saya terhadap al-Quran mushaf Usman tidak seperti keadaan keyakinan kamu terhadap bible kristian kamu.

Kamu telah menyentuh berkenaan dengan Al-Quran. Justeru saya ingin memperlihatkan perbezaan yang tertimpa ke atas bible itu berbanding dengan Al-Quran. Justeru sila fahami dengan baik, kerana saya dapati golongan kristian tidak memahami perbezaan yang tertimpa ke atas bible berbanding Al-Quran. Kita tidak boleh mengatakan ayat-ayat daripada suatu kitab suci itu sebagai salah atau tiada kepastian tanpa sebarang alasan. Namun dalam kes bible ini, apa yang berlaku adalah saya telah membuktikan bahawa sememangnya telah wujud kesalahan di dalam bible itu dan kesalahan bible itu tidak dapat dinafikan oleh pihak kristian. Buktinya adalah percanggahan dan perbezaan catatan seperti wujudnya dua versi catatan Lukas 3:33 berkenaan silsilah Jesus itu (rujuk thread "Kesalahan dalam bible"),yang mana terdapatnya perbezaan dan percanggahan antara catatan Lukas itu sendiri, sehinggakan kita dapati golongan kristian tidak mampu menyebutkan siapakah anak kepada arni/ram. Begitu juga dengan Nehemiah 7:24 dan 7:26 ini. Setiap penjelasan mereka hanyalah berkeadaan menafikan ayat bible tertentu demi untuk membenarkan ayat yang lain. Perbezaan tersebut menjadi bukti wujudnya unsur-unsur pengubahan yang dialami oleh bible sehinggakan ianya memberi kesan kepada ayat-ayatnya yang lain yang akhirnya menyebabkan ayat-ayat yang lain itu berstatus tiada kepastian kesahihan dan ketulenannya berbanding dengan naskah asalnya. Sekarang apakah Al-Quran juga mengalami keadaan seperti itu? Tidak. Ini kerana sehingga kini tidak wujud kesalahan dalam Al-Quran. Yes, sememangnya orang kristian mengatakan wujud kesalahan dalam Al-Quran, tetapi semua dakwaan kesalahan itu tiada yang tidak dapat diperjelaskan oleh pihak Islam dan apa yang diperjelaskan oleh pihak Islam itu, tiada yang dapat dinafikan oleh pihak kristian. Mereka hanya tidak bersetuju dengan penjelasan yang telah diberikan. Malah tiadapun penjelasan dari pihak Islam itu yang menafikan ayat-ayat Al-Quran yang lain. Namun ketidaksetujuan pihak kristian itu tidak bermakna ianya adalah kesalahan Al-Quran. Justeru di dalam Al-Quran, tiada dakwaan kesalahan oleh pihak kristian yang tidak dapat dinafikan oleh pihak Islam. Berbeza dengan bible yang mana wujudnya dakwaan kesalahan oleh pihak Islam yang tidak dapat dinafikan oleh pihak kristian.

Justeru disebabkan keadaan yang berbeza antara Al-Quran dan bible itu, maka jika ada individu kristian mengatakan ayat-ayat lain dalam Al-Quran juga berstatus tiada kepastian kesahihan dan ketulenannya, maka harus disedari bahawa dakwaan tersebut dikemukakan tanpa sebarang alasan yang wajar. Ini kerana tidak ditemui kesalahan kritikal yang tidak dapat dinafikan oleh pihak Islam. Justeru jika tiada kesalahan dalam Al-Quran, maka atas dasar apa ayat-ayatnya yang lain dikatakan berstatus tiada kepastian kesahihan dan ketulenannya?Tiada. Justeru apabila pihak Islam mengemukakan ayat dari Al-Quran sebagai bukti, maka ianya boleh diterima kerana ayat Al-Quran itu tidak berstatus diragukan. Berbeza dengan bible, yang mana ayatnya berstatus tiada kepastian kesahihan dan ketulenannya. Justeru ayat-ayat bible itu tidak dapat dijadikan bukti kerana ayatnya yang bersifat diragukan. Jika pihak kristian ingin mengatakan ayat Al-Quran berstatus diragukan, maka mereka perlu terlebih dahulu mengemukakan kesalahan kritikal dalam Al-Quran yang tidak dapat dinafikan oleh pihak Islam. Jika mereka tidak mampu berbuat sedemikian, maka jika mereka terus ingin menganggap ayat Al-Quran sebagai meragukan, maka tindakan itu tidak punya alasan yang wajar.

Quote
Yang Anda sebut dengan "permasalahan" tersebut sebenarnya tidak pernah dipermasalahkan oleh orang kristian. Mengapa? Apakah mengetahui atau tidak mengetahui berapa jumlah orang Betlehem akan berpengaruh terhadap keselamatan seseorang? Tidak!
Pertamanya saya ingin menyatakan bahawa ayat Nehemiah 7:26 terdapat dalam bible kristian kamu. Jika ianya terdapat dalam bible kamu, maka kenapakah kamu merasa berat untuk menyatakan apakah maklumat yang disampaikan dalam ayat Nehemiah 7:26 itu? Jika kamu merasa bible kamu itu tahan diuji, maka kenapa sukar untuk kamu menyatakan apakah maklumat yang disampaikan dalam ayat Nehemiah 7:26 itu?

Quote
Yang mempengaruhi keselamatan seseorang hanyalah satu hal: apakah ia percaya kepada Nabi Isa Al-Masih atau tidak. Nabi Isa a.s., sang Kalimatullah, pernah bersabda, "Akulah jalan, kebenaran, dan hidup. Tak seorang pun datang kepada Sang Bapa kecuali melalui Aku." Itulah yang paling penting!

Daripada mana kamu mengetahui dan seterusnya mempercayai bahawa yang mempengaruhi keselamatan seseorang hanyalah satu hal iaitu apakah ia percaya kepada Nabi Isa Al-Masih atau tidak? Adakah daripada bible kamu? Nehemiah 7:26 itu juga adalah daripada bible kamu. Justeru bagaimana kamu mengesahkan bahawa ayat yang menyebut satu hal yang mempengaruh keselamatan seseorang itu adalah ayat yang masih asli dan tulen  dan masih menyamai autgraphnya yang asal dan tidak seperti ayat Nehemiah 7:26 yang terbukti telah mengalami pengubahan ini? Justeru jika kamu tidak mampu membuktikan bahawa bible itu masih 100% menyamai autographnya, maka hakikatnya apa yang kamu percayai itu hanya lah sesuatu yang berstatus bukan bersifat pasti. Then dari sinilah pentingnya untuk kamu membuktikan terlebih dahulu bahawa bble kamu itu masih 100% asli, tulen dan menyamai autographnya yang asal, untuk kamu membuktikan bahawa apa yang kamu percayai itu adalah sesuatu yang pasti. So ianya boleh dimulai dengan membuktikan bahawa ayat Nehemiah 7:26 ini tidak mengalami sebarang pengubahan supaya kamu dapat mengatakan bahawa ayat yang menyebut keselamatan seseorang hanya dipengaruhi oleh percaya pada Jesus atau tidak itu sebagai ayat yang masih asli dan tulen dan menyamai autoraphnya. 
Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #3 on: March 11, 2012, 12:31:07 PM »

Di sebabkan tiada komentar balas daripada mana-mana individu kristian makanya saya ingin terus menyambung komentar saya berkenaan dengan permasalahan catatan di dalam bible kristian itu. Bennylin mengatakan bahawa perkara yang saya permasalahkan berkenaan dengan catatan bible itu sebenarnya bukanlah menjadi suatu permasalahan bagi kelompok kristian. Yes, bagi saya pernyataan itu sememangnya diketahui umum bahawa kelompok kristian sememangnya merasakan tiada sebarang masalah dalam catatan bible. Namun kegagalan pihak kristian untuk memberikan komentar yang membuktikan bahawa tiada sebarang permasalahan di dalam bible itu, membuktikan keadaan yang sebaliknya yang mana sememangnya permasalahan catatan adalah wujud di dalam bible, cumanya kelompok kristian ini yang tidak mahu menganggap ianya sebagai suatu permasalahan.

Tindakan itu sebenarnya bukan menunjukkan bible itu tidak wujud sebarang permasalahan di dalamnya, tetapi tindakan itu hanya menunjukkan bahawa kelompok kristian ini hanya bertindak untuk mengabakan sahaja permasalahan tersebut di dalam keadaan penyelesaian bagi permasalahan tersebut tidak dapat ditemukan. Justeru hakikatnya bukan tiada masalah, tetapi hanya mereka yang tidak mahu melihat masalah tersebut kerana ketiadaan penyelesaiannya.

Ini menjelaskan hakikat sebenarnya bahawa bible kristian itu bukanlah suatu kitab yang tahan diuji. Kitab yang sebegini bukanlah kitab yang datang daripada Tuhan melainkan hanyalah kitab yang berasal daripada pemikiran manusia semata-mata. Sebab itulah ditemukan permasalahan yang tiada penyelesaian di dalamnya.
Logged
Newman
Lahir baru
*

Karma: 0
Offline Offline

Posts: 25



View Profile
« Reply #4 on: August 09, 2012, 12:32:46 AM »

Quote
yang menyebut "The children of Baethalem, a hundred and twenty-three: the children of Atopha, fifty-six"  iaitu Bethlehem = 123 dan Netophah = 56?
Ini adalah lagi satu bukti bahwa manuskript bible itu tidak mempunyai sfat kesamaan antara satu sama lain.
Ini juga sama saja, sudah sangat sering ditanyakan dan sudah terjawab, pertanyaan ini mungkin detailnya beda tapi intinya tetap sama. Yaitu antar manuskrip kadang ada perbedaan kecil (yg tidak mendasar), dengan alasan/jawaban selengkapnya;

Kami, umat Kristiani dengan senang hati mengakui, bahwa ada "ketidak sempurnaan" dalam penyalinan ulang terhadap PL dan PB. Tetapi hal seperti itu memang diluar kemampuan manusia manapun untuk dihindari, karena menyalin ulang halaman demi halaman dengan tangan secara manual akan menghasilkan kesalahan manusiawi, baik untuk buku suci maupun sekuler. Apalagi kalau naskahnya yang akan disalin itu sudah buram ditelah usia dan cara penyimpanan yang tidak bisa sempurna. Namun, kita tahu bahwa naskah aslinya (yang disebut autograph, yaitu yang diinspirasikan langsung oleh Tuhan kepada penulis Alkitab) tidak akan memiliki kesalahan sedikitpun juga . Tetapi berhubung dokumen-dokumen yang asli telah ditulis pada masa yang amat lampau, maka dokumen tersebut tidak dapat lagi ditampilkan.

Quote
Penambahan atau pengurangan tersebut melibatkan satu perbezaan yang besar yang menjelaskan ianya adalah satu pengubahan yang disengajakan.
1. pengubahan yg disengaja tentunya akan mengubah hal2 yg mendasar, dan bukan hal2 kecil seperti angka2
2. menggaris bawahi jawaban dari Bennylin, kami mempertahanan puluhan ribu manuskript dg tujuan mencari kebenaran dg jujur. Mengingat ada perbedaan2 kecil antar manuskript tentunya ini memiliki "efek samping" yaitu anda menemukan permasalahan2 yg membuat anda jadi serepot sekarang, maaf. 
Hal ini akan berbeda kalau misalnya kami memusnahkan sebagian besar manuskript dan menyisakan sedikit saja (yg paling kami sukai atau yg tidak ada perbedaan, misalnya), tentunya anda tidak akan menemukan permasalahan. Tapi dg berbuat itu maka kami menjadi tidak jujur dan jelas itu berarti kami menutupi sesuatu dengan sengaja.

Quote
Cumanya hanya kelompok yang mengakuinya itu merasakan sedemikian iaitu tahan diuji, tetapi bukan membuktikan ianya tahan diuji.
Tidak satupun kitab yg mengalami ujian sehebat Bible, selama ribuan tahun banyak yg ingin memusnahkan, menghalangi tersebarnya Bible, dan juga banyaknya kritik.
Dan lihatlah hasil uji nya, Bible adalah kitab yg paling banyak dicetak di dunia ini, tersebar di seluruh dunia, diterjemahkan dalam bahasa2 yg berbeda. Adakah kitab yg lebih tahan uji dari Bible? Saya bantu jawab; tidak ada.

Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #5 on: August 15, 2012, 01:40:22 AM »

Ini juga sama saja, sudah sangat sering ditanyakan dan sudah terjawab, pertanyaan ini mungkin detailnya beda tapi intinya tetap sama. Yaitu antar manuskrip kadang ada perbedaan kecil (yg tidak mendasar), dengan alasan/jawaban selengkapnya;

Kami, umat Kristiani dengan senang hati mengakui, bahwa ada "ketidak sempurnaan" dalam penyalinan ulang terhadap PL dan PB. Tetapi hal seperti itu memang diluar kemampuan manusia manapun untuk dihindari, karena menyalin ulang halaman demi halaman dengan tangan secara manual akan menghasilkan kesalahan manusiawi, baik untuk buku suci maupun sekuler. Apalagi kalau naskahnya yang akan disalin itu sudah buram ditelah usia dan cara penyimpanan yang tidak bisa sempurna. Namun, kita tahu bahwa naskah aslinya (yang disebut autograph, yaitu yang diinspirasikan langsung oleh Tuhan kepada penulis Alkitab) tidak akan memiliki kesalahan sedikitpun juga . Tetapi berhubung dokumen-dokumen yang asli telah ditulis pada masa yang amat lampau, maka dokumen tersebut tidak dapat lagi ditampilkan.

Terima kasih atas pengakuan yang jujur. Dan di sini saya melihat kita mencapai kata sepakat iaitu “ketidaksempurnaan” sudah tertimpa ke atas bible. Justeru kita teruskan diskusi kita kepada tahap yang seterusnya.

1. pengubahan yg disengaja tentunya akan mengubah hal2 yg mendasar, dan bukan hal2 kecil seperti angka2

Sama ada kecil atau besar sesuatu yang didapati berbeza itu adalah sesuatu yang bersifat subjektif. Ini kerana mungkin bagi sekelompok menganggapnya sebagai hal kecil dan mungkin bagi sekelompok yang lain pula merasakan itu adalah satu hal yang besar. Justeru ianya subjektif.
Seperti kamu katakan bahawa pengubahan yang disengajakan tentunya akan mengubah hal-hal yang mendasar. Persoalannya adalah bagaimana kamu pasti hal-hal yang mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?? Seperti yang telah kamu akui bahawa memang diluar kemampuan manusia untuk menghindari kesalahan manusiawi. Justeru atas dasar apa untuk kamu mengatakan bahawa mustahil kesalahan manusiawi itu berlaku semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan dengan bersumberkan autographnya?? Bagaimana untuk mengatakan bahawa mustahil hal-hal yang mendasar itu tidak mengalami kesalahan manusiawi semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan daripada autographnya itu??

Jika hal-hal yang mendasar ini mengalami kesalahan manusiawi ketika penyalinan yang pertama itu, maka kesalahan manusiawi ini akan terus diwarisi oleh salinan-salinan yang lain apabila penyalinannya dilakukan dengan bersumberkan salinan pertama itu dan tidak lagi bersumberkan autographnya??

Jika kita lihat permasalahan dalam thread “Permasalahan ayat Nehemiah 7:24 dalam bible”, perbezaan antara manuskript itu bukan sekadar melibatkan nombor/angka, tetapi ianya juga melibatkan maklumat yang bartambah. Kita lihat bahawa satu manuskript  hanya menceritakan jumlah anak Hariph, manakala manuskript yang satu lagi pula menceritakan jumlah anak Hariph dan juga jumlah anak Asen. Pertambahan maklumat ini adalah mustahil untuk dianggap sebagai kesalahan manusiawi yang tidak disengajakan. Jika dilihat pula antara manuskript Greek, perbezaan nya adalah terlalu besar. Justeru perbezaan ini dilihat mustahil sebagai kesalahan manusiawi yang tidak disengajakan. Dan banyak lagi contoh-contoh lain yang meelibatkan perbezaan yang besar walaupun ianya adalah ayat yang sama.

 
2. menggaris bawahi jawaban dari Bennylin, kami mempertahanan puluhan ribu manuskript dg tujuan mencari kebenaran dg jujur. Mengingat ada perbedaan2 kecil antar manuskript tentunya ini memiliki "efek samping" yaitu anda menemukan permasalahan2 yg membuat anda jadi serepot sekarang, maaf. 
Hal ini akan berbeda kalau misalnya kami memusnahkan sebagian besar manuskript dan menyisakan sedikit saja (yg paling kami sukai atau yg tidak ada perbedaan, misalnya), tentunya anda tidak akan menemukan permasalahan. Tapi dg berbuat itu maka kami menjadi tidak jujur dan jelas itu berarti kami menutupi sesuatu dengan sengaja.

Justeru apabila kamu mendapati terdapatnya manuskript yang saling berbeza antara satu sama lain, then bagaimana kamu mempastikan bahawa pilihan yang kamu ambil berdasarkan sesuatu manuskript itu sebagai pilihan yang sebenar-benarnya seperti yang tertulis dalam autographnya itu??
Contohnya dalam permasalahan ini. Maklumat yang mana yang kamu pilih untuk kamu imani??
Adakah golongan Bethlehem dan Netophah, berjumlah 123 orang??
Atau adakah golongan Bethlehem dan Netophah, berjumlah 188 orang??
Atau adakah golongan Bethlehem adalah 123 orang, mana kala Netophah pula adalah 56 orang??
Dan bagaimana kamu pasti bahawa maklumat yang kamu pilih untuk diimani itu adalah menyamai autographnya??

 
Tidak satupun kitab yg mengalami ujian sehebat Bible, selama ribuan tahun banyak yg ingin memusnahkan, menghalangi tersebarnya Bible, dan juga banyaknya kritik.
Dan lihatlah hasil uji nya, Bible adalah kitab yg paling banyak dicetak di dunia ini, tersebar di seluruh dunia, diterjemahkan dalam bahasa2 yg berbeda. Adakah kitab yg lebih tahan uji dari Bible? Saya bantu jawab; tidak ada.

Apakah bible itu tahan diuji dari sudut yang kamu katakan itu sahaja tetapi akan sebaliknya pula dimana ianya akan bersifat tidak tahan diuji apabila melihat kepada ketidaksempurnaan  isi kandungannya?? Jika ada didapati suatu kelemahan pada bible itu apabila ditinjau dari suatu sudut tertentu, maka itu menjelaskan sebenarnya bible itu tidak berada dalam keadaan tahan diuji.
Suatu kitab yang tahan diuji akan didapati ianya cukup sempurna walaupun dilihat dari sudut mana sekalipun.
« Last Edit: August 15, 2012, 02:06:30 AM by erusi » Logged
Newman
Lahir baru
*

Karma: 0
Offline Offline

Posts: 25



View Profile
« Reply #6 on: August 18, 2012, 02:25:29 AM »

Quote
Quote
Kami, umat Kristiani dengan senang hati mengakui, bahwa ada "ketidak sempurnaan" dalam penyalinan ulang terhadap PL dan PB. Tetapi hal seperti itu memang diluar kemampuan manusia manapun untuk dihindari, karena menyalin ulang halaman demi halaman dengan tangan secara manual akan menghasilkan kesalahan manusiawi, baik untuk buku suci maupun sekuler. Apalagi kalau naskahnya yang akan disalin itu sudah buram ditelah usia dan cara penyimpanan yang tidak bisa sempurna. Namun, kita tahu bahwa naskah aslinya (yang disebut autograph, yaitu yang diinspirasikan langsung oleh Tuhan kepada penulis Alkitab) tidak akan memiliki kesalahan sedikitpun juga . Tetapi berhubung dokumen-dokumen yang asli telah ditulis pada masa yang amat lampau, maka dokumen tersebut tidak dapat lagi ditampilkan.

Terima kasih atas pengakuan yang jujur. Dan di sini saya melihat kita mencapai kata sepakat iaitu “ketidaksempurnaan” sudah tertimpa ke atas bible. Justeru kita teruskan diskusi kita kepada tahap yang seterusnya.

Tepatnya adalah "Ketidak sempurnaan" pada salinan Bible.
"Ketidak sempurnaan" seperti yg saya tulis di atas Smiley


Quote
Sama ada kecil atau besar sesuatu yang didapati berbeza itu adalah sesuatu yang bersifat subjektif. Ini kerana mungkin bagi sekelompok menganggapnya sebagai hal kecil dan mungkin bagi sekelompok yang lain pula merasakan itu adalah satu hal yang besar. Justeru ianya subjektif.

Tidak.
Hal2 yg mendasar jelas adalah hal2 yg bersifat doktrinal seperti siapa Allah yg hidup : Allah Abraham, Ishak dan Yakub, siapa Mesias : seluruh Bible mengarah ke satu pribadi Tuhan Yesus Kristus, dan hal2 penting lainnya.

Sangat mudah dimengerti, bahwa tidak rasional kalau seseorang dg sengaja merubah Alkitab tapi yg dirubah justru hal2 yg tidak penting. Ini hal yg sangat sederhana, apakah saya masih harus menjelaskan lebih jauh mengenai perbedaan antara Doktrinal dan yg bukan?


Quote
Seperti kamu katakan bahawa pengubahan yang disengajakan tentunya akan mengubah hal-hal yang mendasar. Persoalannya adalah bagaimana kamu pasti hal-hal yang mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?? Seperti yang telah kamu akui bahawa memang diluar kemampuan manusia untuk menghindari kesalahan manusiawi. Justeru atas dasar apa untuk kamu mengatakan bahawa mustahil kesalahan manusiawi itu berlaku semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan dengan bersumberkan autographnya?? Bagaimana untuk mengatakan bahawa mustahil hal-hal yang mendasar itu tidak mengalami kesalahan manusiawi semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan daripada autographnya itu??

Jika hal-hal yang mendasar ini mengalami kesalahan manusiawi ketika penyalinan yang pertama itu, maka kesalahan manusiawi ini akan terus diwarisi oleh salinan-salinan yang lain apabila penyalinannya dilakukan dengan bersumberkan salinan pertama itu dan tidak lagi bersumberkan autographnya??

Sudah terjawab di;
Quote
2. menggaris bawahi jawaban dari Bennylin, kami mempertahanan puluhan ribu manuskript dg tujuan mencari kebenaran dg jujur. Mengingat ada perbedaan2 kecil antar manuskript tentunya ini memiliki "efek samping" yaitu anda menemukan permasalahan2 yg membuat anda jadi serepot sekarang, maaf.
Hal ini akan berbeda kalau misalnya kami memusnahkan sebagian besar manuskript dan menyisakan sedikit saja (yg paling kami sukai atau yg tidak ada perbedaan, misalnya), tentunya anda tidak akan menemukan permasalahan. Tapi dg berbuat itu maka kami menjadi tidak jujur dan jelas itu berarti kami menutupi sesuatu dengan sengaja.

Tapi baiklah, saya akan memperjelas jawaban saya;
1. Selama ribuan tahun, penemuan manuskript yg satu memperkuat yg lain, puluhan ribu manuscript Alkitab hanya beda di detail kecil, hal2 besar/penting/doktrinal tidak pernah bergeser.

2. Apa jadinya kalau  kami memusnahkan sebagian besar manuskript dan menyisakan sedikit saja (yg masing2 tidak ada perbedaan), dg alasan untuk menstandarkan? Jadinya adalah seperti kondisi kitab yg anda percayai sekarang.
Quote
Saya yakin mushaf Usman bin Affan itu adalah sama dengan yang diperolehi oleh Nabi Muhammad kerana kedua-duanya tidak mengandungi sebarang kesilapan di dalamnya. Mushaf-mushaf lainnya yang dibakar bukanlah mushaf yang berbeza dengan mushaf Usman dari segi makna yang disampaikan daripada ayat-ayatnya. Perbezaan itu hanya merangkumi perbezaan dialek semata-mata dan penggunaan perkataan. Contohnya "Tuhan itu esa" & "Tuhan hanya satu". Kedua-duanya mempunyai makna yang sama. Justeru untuk menstandardkannya maka hanya satu bentuk ayat sahaja yang digunakan.
That it's, mau tidak mau anda hanya bisa yakin saja, tanpa mendapat verifikasi dari manuskript2 yg pernah ada. Kami juga punya keyakinan, dan lebih lagi kami mempunyai verifikasi dari puluhan ribu manuskript.

Erusi, kalau kita bercermin kemudian kedapatan ada beberapa jerawat kecil, kenapa harus cermin yg dipecahkan?
Erusi, maaf...mungkin bukan hanya jerawat kecil yg tampak di cermin.

Quote
Jika kita lihat permasalahan dalam thread “Permasalahan ayat Nehemiah 7:24 dalam bible”, perbezaan antara manuskript itu bukan sekadar melibatkan nombor/angka, tetapi ianya juga melibatkan maklumat yang bartambah. Kita lihat bahawa satu manuskript  hanya menceritakan jumlah anak Hariph, manakala manuskript yang satu lagi pula menceritakan jumlah anak Hariph dan juga jumlah anak Asen. Pertambahan maklumat ini adalah mustahil untuk dianggap sebagai kesalahan manusiawi yang tidak disengajakan. Jika dilihat pula antara manuskript Greek, perbezaan nya adalah terlalu besar. Justeru perbezaan ini dilihat mustahil sebagai kesalahan manusiawi yang tidak disengajakan. Dan banyak lagi contoh-contoh lain yang meelibatkan perbezaan yang besar walaupun ianya adalah ayat yang sama
Sudah terjawab seperti di atas, ini juga bukan hal2 doktrinal.


Quote
(1)Justeru apabila kamu mendapati terdapatnya manuskript yang saling berbeza antara satu sama lain, then bagaimana kamu mempastikan bahawa pilihan yang kamu ambil berdasarkan sesuatu manuskript itu sebagai pilihan yang sebenar-benarnya seperti yang tertulis dalam autographnya itu??
(2)Contohnya dalam permasalahan ini. Maklumat yang mana yang kamu pilih untuk kamu imani??
Adakah golongan Bethlehem dan Netophah, berjumlah 123 orang??
Atau adakah golongan Bethlehem dan Netophah, berjumlah 188 orang??
Atau adakah golongan Bethlehem adalah 123 orang, mana kala Netophah pula adalah 56 orang??
Dan bagaimana kamu pasti bahawa maklumat yang kamu pilih untuk diimani itu adalah menyamai autographnya??

(1) coba anda search di google dg key words; alkitab, manuskrip, Testament, bisa juga tambahkan Westcott dan Hort.

(2)Dari apa yg terjadi di Alkitab saat ini pertanyaan ini sudah terjawab dg sendirinya; kalau ada perbedaan biarkan saja sampai ada penyelesaian, tidak ada "cermin" yg dipecahkan. Tapi kemungkinan akan ada yg bisa jawab pertanyaan ini straight sesuai dg yg Erusi inginkan, mengingat banyak yg jauh lebih pintar dari saya. Anda hanya perlu menanyakannya di forum yg lebih tepat, yg memang menyediakan tempat utk pertanyaan2 seperti ini, bisa coba di forum sarapanpagi.

Quote
Suatu kitab yang tahan diuji akan didapati ianya cukup sempurna walaupun dilihat dari sudut mana sekalipun.
Tidak.
Contohnya jika sudut pandangnya; kitab yg tahan uji harus ada autograph nya, yg jelas kitab suci kita berdua sudah tidak ada autograph nya.


Quote
Apakah bible itu tahan diuji dari sudut yang kamu katakan itu sahaja tetapi akan sebaliknya pula dimana ianya akan bersifat tidak tahan diuji apabila melihat kepada ketidaksempurnaan  isi kandungannya?? Jika ada didapati suatu kelemahan pada bible itu apabila ditinjau dari suatu sudut tertentu, maka itu menjelaskan sebenarnya bible itu tidak berada dalam keadaan tahan diuji.
Ya, termasuk dari kritik, sudah saya tulis sebelumnya.
Ada begitu banyak kritik terhadap Alkitab, seperti yg Erusi lakukan, search di google dg mudah kita dapat kritik dan jawabannya. Dan kritik yg Erusi lontarkan, semuanya, hanyalah permasalahan yg intinya di kesalahan2 kecil penyalinan manuskrip saja.

Search di google "keistimewaan Alkitab", salah satu tulisan yg baik;
http://www.sarapanpagi.org/keunikan-alkitab-vt1025.html
Coba search juga keistimewaan kitab Erusi, bandingkan dg jernih dan jujur, sangat mudah dilihat mana yg keistimewaannya objektif dan mana kitab yg keistimewaannya berdasarkan sudut pandang subjektif.
Lihatlah kebenaran itu begitu jernih dan tak tersembunyi Smiley
« Last Edit: August 18, 2012, 07:12:17 AM by Newman » Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #7 on: August 18, 2012, 12:29:13 PM »

Quote
Tepatnya adalah "Ketidak sempurnaan" pada salinan Bible.
"Ketidak sempurnaan" seperti yg saya tulis di atas

Perbezaan antara ayat-ayat yang sama itu adalah juga ditemukan dalam kitab-kitab yang dikategorikan sebagai manuskript-manuskript bible itu. Contoh dalam permasalahan ini, saya memaparkan perbezaan ayat di dalam kitab Hebrew dan Greek (septuaginta).

Quote
Tidak.
Hal2 yg mendasar jelas adalah hal2 yg bersifat doktrinal seperti siapa Allah yg hidup : Allah Abraham, Ishak dan Yakub, siapa Mesias : seluruh Bible mengarah ke satu pribadi Tuhan Yesus Kristus, dan hal2 penting lainnya.

Itu bagi kamu, tetapi tidak bagi orang lain. Ini kerana terdapat juga orang lain memandang fakta-fakta sebagai suatu hal yang besar. Ini kerana ianya melibatkan kredibiliti bible itu keseluruhannya.

Quote
Sangat mudah dimengerti, bahwa tidak rasional kalau seseorang dg sengaja merubah Alkitab tapi yg dirubah justru hal2 yg tidak penting. Ini hal yg sangat sederhana, apakah saya masih harus menjelaskan lebih jauh mengenai perbedaan antara Doktrinal dan yg bukan?
Dan sangat mudah juga untuk dimengertikan bahawa amat rasional kalau seseorang itu merubah bible melibatkan semua hal-hal yang diingininya. Ini juga sangat sederhana yang mana tindakan merubah itu meninggalkan kesan-kesan sampingan yang tidak dapat dikesani diperingkat awal atau diperingkat pengubahan tersebut. Namun apabila diberikan penelitian, maka kesan-kesan pengubahan tersebut dapat dilihat.
Justeru pembuktian itu penting. Jika hanya mengklaim tapi tiada didukung dengan pembuktian, then tiada kredibiliti bagi klaim tersebut. Sebab itu, klaim itu hanya boleh dinafikan dengan klaim juga. Justeru di sini, yang dilihat adalah pembuktian, bukannya klaim semata-mata.

Quote
Sudah terjawab di;

Sebenarnya masih belum dijawab kerana kamu tidak memahami apa yang saya persoalkan. Kita lihat dahulu apa yang saya persoalkan

Quote from: erusi
Persoalannya adalah bagaimana kamu pasti hal-hal yang mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?? Seperti yang telah kamu akui bahawa memang diluar kemampuan manusia untuk menghindari kesalahan manusiawi. Justeru atas dasar apa untuk kamu mengatakan bahawa mustahil kesalahan manusiawi itu berlaku semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan dengan bersumberkan autographnya?? Bagaimana untuk mengatakan bahawa mustahil hal-hal yang mendasar itu tidak mengalami kesalahan manusiawi semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan daripada autographnya itu??
Jika hal-hal yang mendasar ini mengalami kesalahan manusiawi ketika penyalinan yang pertama itu, maka kesalahan manusiawi ini akan terus diwarisi oleh salinan-salinan yang lain apabila penyalinannya dilakukan dengan bersumberkan salinan pertama itu dan tidak lagi bersumberkan autographnya??
 

Rujuk bahagian yang saya gariskan itu untuk pemahaman apa yang saya persoalkan.

Quote from: newman
2. menggaris bawahi jawaban dari Bennylin, kami mempertahanan puluhan ribu manuskript dg tujuan mencari kebenaran dg jujur. Mengingat ada perbedaan2 kecil antar manuskript tentunya ini memiliki "efek samping" yaitu anda menemukan permasalahan2 yg membuat anda jadi serepot sekarang, maaf.
Hal ini akan berbeda kalau misalnya kami memusnahkan sebagian besar manuskript dan menyisakan sedikit saja (yg paling kami sukai atau yg tidak ada perbedaan, misalnya), tentunya anda tidak akan menemukan permasalahan. Tapi dg berbuat itu maka kami menjadi tidak jujur dan jelas itu berarti kami menutupi sesuatu dengan sengaja
.

Hal-hal mendasar yang sama yang kamu temui dalam ribuan manuskript itu adalah tidak menjawab persoalan saya. Kerana persoalan saya adalah hal-hal mendasar antara manuskript dengan autographnya seperti yang saya gariskan dalam persoalan saya itu, bukan hal mendasar antara manuskript dengan manuskript. Yang saya tanyakan adalah bagaimana kamu mngetahui bahawa hal-hal mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan. Justeru saya menyangkakan bahawa kamu akan faham bahawa yang saya maksudkan adalah hal-hal mendasar dalam bible dan hal-hal mendasar dalam salinan asalnya iaitu autographnya.
Justeru saya ulang pertanyaan saya. Persoalannya adalah bagaimana kamu pasti hal-hal yang mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?? Seperti yang telah kamu akui bahawa memang diluar kemampuan manusia untuk menghindari kesalahan manusiawi. Justeru atas dasar apa untuk kamu mengatakan bahawa mustahil kesalahan manusiawi itu berlaku semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan dengan bersumberkan autographnya?? Bagaimana untuk mengatakan bahawa mustahil hal-hal yang mendasar itu tidak mengalami kesalahan manusiawi semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan daripada autographnya itu??
Jika hal-hal yang mendasar ini mengalami kesalahan manusiawi ketika penyalinan yang pertama itu, maka kesalahan manusiawi ini akan terus diwarisi oleh salinan-salinan yang lain apabila penyalinannya dilakukan dengan bersumberkan salinan pertama itu dan tidak lagi bersumberkan autographnya??

Quote
Tapi baiklah, saya akan memperjelas jawaban saya;
1. Selama ribuan tahun, penemuan manuskript yg satu memperkuat yg lain, puluhan ribu manuscript Alkitab hanya beda di detail kecil, hal2 besar/penting/doktrinal tidak pernah bergeser.

Lihat sekali lagi jawapan kamu yang tidak menjawab soalan saya. Yang saya tanyakan adalah hal-hal antara manuskript dengan autographnya, bukannya hal-hal antara manuskript dengan manuskript. Saya perjelaskan sekali lagi bahawa hal-hal yang sama antara manuskript dengan manuskript tidak menjanjikan bahawa manuskript tersebut sebagai benar. Jika ditemukan manuskript yang satu menyamai doktrin dalam manuskript yang lain, then itu tidak menghairankan kerana jika satu manuskript itu menggunakan manuskript yang lain sebagai sumber salinannya maka pastilah doktrinnya akan menjadi saling sama.
Sebab itu saya tanyakan kepada kamu iaitu jika sudah wujud perbezaan antara manuskript disebabkan kesalahan penyalinan , then bagaimana kamu pasti bahawa semasa penyalinan manuscript pertama daripada autographnya tidak mengalami kesalahan penyalinan yang sama? Jika kesalahan penyalinan juga berlaku semasa penyalinan manuscript pertama dari autographnya, then selepas itu manuskript yang pertama ini pula dijadikan sumber untuk penyalinan manuskript demi manuskript yang lain, then kesalahan penyalinan itu akan terus diwarisi oleh manuskript demi manuskript yang lain yang disalin terkemudian. Justeru apabila manuscript demi manuskript itu ditemui dan didapati doktrinnya saling sama, namun itu tidak menjanjikan bahawa doktrin tersebut menyamai autographnya. Jika doktrin ini telah disalah salin dalam manuskript pertama daripada autographnya, then kesalahan doktrin ini akan terus diwarisi oleh manuskript-manuskript lain yang disalin dengan bersumberkan doktrin pertama itu. Justeru dalam keadaan ini, jika hanya akan melihat doktrin yang saling sama antara manuskript, tetapi hakikatnya ia adalah doktrin yang telah disalah salin jika dibandingkan dengan autographnya.
Justeru untuk kamu membuktikan bahwa doktrin daripada bible itu masih menyamai autographnya, maka kamu harus membuktikan bahawa bible kamu itu masih sama dengan autographnya atau kamu harus membuktikan bahawa tiada kesalahan penyalinan dalam bible kamu itu.

Quote
2. Apa jadinya kalau  kami memusnahkan sebagian besar manuskript dan menyisakan sedikit saja (yg masing2 tidak ada perbedaan), dg alasan untuk menstandarkan? Jadinya adalah seperti kondisi kitab yg anda percayai sekarang.

Nampaknya kamu tidak berpegang pada fakta bila mengandaikan tiada pembakaran manuskript/kitab dalam sejarah agama kristian. Bagaimana dengan golongan Arius yang memperjuangkan kepercayaan bahawa Jesus itu bukannya Tuhan??  Bagaimana dengan pembakaran kitab-kitab golongan tersebut dan kitab-kitab sumber yang mereka gunakan untuk menulisan kitab-kitab mereka? Bagaimana dengan penguatkuasaan undang-undang di mana sesiapa yang didapati memiliki dan menyimpan kitab-kitab dari golongan itu, maka mereka akan dihukum bunuh??
Kita lihat sejarah iaitu selepas Arius di bunuh di konstantinople, maka usaha menetang trinitas ditentang habis-habisan. Ketika ini naskah injil mula diseragamkan. Naskah yang tidak sama dengan pihak Gereja Pauline dimusnahkan, dihapuskan di bumi Kerajaan Romawi.
Justeru dakwaan bahawa tiadanya penghapusan sebahagian besar manuskript hanyalah klaim yang tidak bertepatan dengan sejarah.
Berkenaan dengan pemusnahan naskah-naskah al-Quran, maka jika naskah-naskah yang dimiliki oleh para sahabat lain itu tidak dibakar, maka naskah-naskah itu tetap tidak memberikan pertentangan dengan naskah rasmi yang digunakan iaitu naskah Utsmani. Ini kerana pembakaran yang dilakukan bukan kerana perbezaan dari segi maknanya, tetapi pembakaran dilakukan kerana salinan yang lebih tersusun sudah tersedia. Justeru, lebih baik menggunakan yang sudah tersusun daripada menggunakan naskah-naskah lain yang mungkin hanya difahami oleh pemiliknya sahaja.

Quote
That it's, mau tidak mau anda hanya bisa yakin saja, tanpa mendapat verifikasi dari manuskript2 yg pernah ada. Kami juga punya keyakinan, dan lebih lagi kami mempunyai verifikasi dari puluhan ribu manuskript.

Tidak, saya berkeyakinan kerana saya mempunyai pembuktian. Lihat di bawah,
An Nisa ayat 82 ada disebutkan: ''Maka mengapakah mereka tidak memerhatikan dan memikirkan, tujuan-tujuan dan maksud-maksud Al-Quran? Sekiranya Al-Quran itu dari sisi selain daripada Allah seperti yang mereka katakan, tentulah mereka dapati padanya perselisihan yang banyak''

Al-Quran sendiri mengakui bahawa jika Al-Quran bukannya dari sisi Allah, maka akan wujud pertentangan di dalam al-Quran yang tidak dapat dinafikan oleh phak Islam. Tetapi disebabkan Al-Quran itu sememangnya daripada Allah, maka kita tidak menemukan sebarang kesalahan di dalamnya.
Tidak seperti kamu sehingga kamu terpaksa mengakui kewujudan kesalahan salinan dan ketidak sempurnaan pada bible yang ada pada kamu hari ini. Justeru kamu yang hanya bergantung pada keyakinan, tetapi tiada pembuktian. Namun saya mempunyai keyakinan dan juga pembuktian iaitu buktinya Al-Quran itu tidak mengalami kesalahan.

Quote
Erusi, kalau kita bercermin kemudian kedapatan ada beberapa jerawat kecil, kenapa harus cermin yg dipecahkan?
Erusi, maaf...mungkin bukan hanya jerawat kecil yg tampak di cermin.

Maaf, Al-Quran tidak pernah berstatus seperti bible kristian kamu itu kerana tiada kesalahan penyalinan dalam al-Quran, juga tiada ketidaksempurnaan dalam penyalinan al-Quran. Jika kamu nampak ada jerawat kecil di muka mu apabila kamu melihat cermin, maka jangan kamu anggap muka orang lain juga akan mempunyai jerawat seperti muka kamu.

Quote
Sudah terjawab seperti di atas, ini juga bukan hal2 doktrinal.
Sudah saya perjelaskan yang mana hal yang dipermasalahkan itu melibatkan kredibiliti bible. Justeru hakikatnya ia melibatkan hal-hal doctrinal kerana hal-hal doctrinal itu adalah sebahagian daripada bible.
Quote
(1) coba anda search di google dg key words; alkitab, manuskrip, Testament, bisa juga tambahkan Westcott dan Hort.

Yes, saya faham bahwa kamu rasa apa yang dinyatakan dalam Westcott dan hort itu sebagai benar. Namun bagaimana kamu pasti bahawa ianya menyamai apa yang tercatat dalam autographnya jika kita sudah menemui kesalahan-kesalahan penyalinan di dalam manuscript bible itu??

Quote
(2)Dari apa yg terjadi di Alkitab saat ini pertanyaan ini sudah terjawab dg sendirinya; kalau ada perbedaan biarkan saja sampai ada penyelesaian, tidak ada "cermin" yg dipecahkan. Tapi kemungkinan akan ada yg bisa jawab pertanyaan ini straight sesuai dg yg Erusi inginkan, mengingat banyak yg jauh lebih pintar dari saya. Anda hanya perlu menanyakannya di forum yg lebih tepat, yg memang menyediakan tempat utk pertanyaan2 seperti ini, bisa coba di forum sarapanpagi.

Mungkin kamu tidak melihat di dalam forum sarapanpagi, maka kamu tidak mengetahui bahawa saya telah mengemukakan permasalahan ini sejak Sep 30, 2011. Apa yang dilakukan oleh BP adalah hanya mengumpulkan permasalahan Nehemiah 7:26 ini bersama-sama dengan permasalahan ayat-ayat Nehemiah yang lain. Namun tiada sebarang jawapan yang diberikan. Lihat dalam “FORUM TERBUKA >> Kritik dari Teman Muslim (non-discussion)” di bawah thread “Permasalahan ayat Nehemiah di dalam bible”. Ada 3 permasalahan ayat Nehemiah di situ yang masih tidak dijawab oleh sesiapa pun. Sila rujuk.
Jika kamu tidak tahu jawapannya then, saya mempersilakan kamu untuk tanyakan kepada orang yang lebih berotoriti dan setelah itu, kemukakan jawapan yang telah diberikan oleh orang berotoriti itu di sini untuk pengetahuan kita semua. Cumanya saya inginkan jawapan yang bersifat pasti, bukannya hanya bersifat dakwaan/sangkaan semata-mata.

Quote
Tidak.
Contohnya jika sudut pandangnya; kitab yg tahan uji harus ada autograph nya, yg jelas kitab suci kita berdua sudah tidak ada autograph nya.

Tidak bersesuaian untuk memandang bahawa tahan diuji perlu dilihat daripada kewujudan autographnya kerana ia melibatkan sesuatu faktor yang tidak dapat kita kawal iaitu kemusnahan autograph kitab kita masing-masing disebabkan oleh faktor masa. Yang melibatkan autograph ini, tahan diuji perlu dilihat daripada apakah kitab kita masing-masing menyamai autographnya. Justeru al-Quran lebih tahan diuji jika dilihat dari faktor autograph sesuatu kitab. Ini kerana autograph diakui tiada sebarang kesalahan. Justeru al-Quran memang tiada sebarang kesalahan. Tetapi bible diakui sebagai tidak sempurna oleh kamu sendiri.

Quote
Ya, termasuk dari kritik, sudah saya tulis sebelumnya.
Ada begitu banyak kritik terhadap Alkitab, seperti yg Erusi lakukan, search di google dg mudah kita dapat kritik dan jawabannya. Dan kritik yg Erusi lontarkan, semuanya, hanyalah permasalahan yg intinya di kesalahan2 kecil penyalinan manuskrip saja

Namun permasalahan yang dianggap sebagai kesalahan kecil yang saya kemukakan itu, kita melihat  tiada jawapan yang dapat diberikan secara pasti. Justeru tiada alasan untuk menyatakan bible itu tahan diuji. Seperti kamu akui tiada kesempurnaan.
Sememangnya saya sudah menilai tulisan tersebut, dan saya juga telah menilai keistimewaan kitab al-Quran. Apa yang saya temui adalah al-Quran itu hebat kerana tiada kesalahan di dalamnya. Namun bible tidak seperti itu. Kesalahan di dalamnya sudah tidak dapat dinafikan oleh pihak kristian sendiri sehingga kamu mengatakan tiada kesempurnaan walaupun ianya ditujukan kepada kitab terjemahan. Tetapi apa yang saya paparkan adalah ketidaksempurnaan di peringkat manuskript itu lagi.
Tidak perlu kita menilai berdasarkan penilaian yang subjektif semata-mata. Kemukakan pembuktian untuk mendukung dakwaan/penilaian kita. Itu lebih penting untuk kita membuktikan penilaian kita sebagai benar.
« Last Edit: August 18, 2012, 12:43:56 PM by erusi » Logged
Newman
Lahir baru
*

Karma: 0
Offline Offline

Posts: 25



View Profile
« Reply #8 on: August 20, 2012, 11:35:14 PM »

Quote
Quote
Tepatnya adalah "Ketidak sempurnaan" pada salinan Bible.
"Ketidak sempurnaan" seperti yg saya tulis di atas
Perbezaan antara ayat-ayat yang sama itu adalah juga ditemukan dalam kitab-kitab yang dikategorikan sebagai manuskript-manuskript bible itu. Contoh dalam permasalahan ini, saya memaparkan perbezaan ayat di dalam kitab Hebrew dan Greek (septuaginta).
Bukankah ini juga kesalahan penyalinan pada hal2 yg non doktrinal?


Quote
Quote
Hal2 yg mendasar jelas adalah hal2 yg bersifat doktrinal seperti siapa Allah yg hidup : Allah Abraham, Ishak dan Yakub, siapa Mesias : seluruh Bible mengarah ke satu pribadi Tuhan Yesus Kristus, dan hal2 penting lainnya.

Itu bagi kamu, tetapi tidak bagi orang lain. Ini kerana terdapat juga orang lain memandang fakta-fakta sebagai suatu hal yang besar. Ini kerana ianya melibatkan kredibiliti bible itu keseluruhannya.

Masih tidak mengerti perbedaan doktrinal dan non doktrinal?
Baik saya coba menunjukkan contoh dari kitab suci erusi sendiri, mungkin dg begini Erusi akan lebih mudah mengerti apa itu doktrinal, ini hal2 doktrinal;
Quote
* Al-i-'Imran 3:3
Dia menurunkan Al Kitab (Al Qur'an) kepadamu dengan sebenarnya; membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya dan menurunkan Taurat dan Injil.
http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=eng&nSora=3&nAya=3&t=ind

[46] Dan Kami iringkan jejak mereka (nabi-nabi Bani Israel) dengan Isa putra Maryam, membenarkan kitab yang sebelumnya, yaitu: Taurat. Dan Kami telah memberikan kepadanya Kitab Injil sedang di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan kitab yang sebelumnya, yaitu Kitab Taurat. Dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertakwa.
http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=eng&nSora=5&nAya=46&t=ind

[68] Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, kamu tidak dipandang beragama sedikit pun hingga kamu menegakkan ajaran-ajaran Taurat, Injil dan Al Qur'an yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu". Sesungguhnya apa yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dari Tuhanmu akan menambah kedurhakaan dan kekafiran kepada kebanyakan dari mereka; maka janganlah kamu bersedih hati terhadap orang-orang yang kafir itu.
http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=eng&nSora=5&nAya=68&t=ind
Dan masih banyak lagi, kalau masih kurang jelas maka saya tidak keberatan untuk menuliskan yg lainnya juga.


Quote
Dan sangat mudah juga untuk dimengertikan bahawa amat rasional kalau seseorang itu merubah bible melibatkan semua hal-hal yang diingininya. Ini juga sangat sederhana yang mana tindakan merubah itu meninggalkan kesan-kesan sampingan yang tidak dapat dikesani diperingkat awal atau diperingkat pengubahan tersebut. Namun apabila diberikan penelitian, maka kesan-kesan pengubahan tersebut dapat dilihat.
Justeru pembuktian itu penting. Jika hanya mengklaim tapi tiada didukung dengan pembuktian, then tiada kredibiliti bagi klaim tersebut. Sebab itu, klaim itu hanya boleh dinafikan dengan klaim juga. Justeru di sini, yang dilihat adalah pembuktian, bukannya klaim semata-mata.
Hal-hal mendasar yang sama yang kamu temui dalam ribuan manuskript itu adalah tidak menjawab persoalan saya. Kerana persoalan saya adalah hal-hal mendasar antara manuskript dengan autographnya seperti yang saya gariskan dalam persoalan saya itu, bukan hal mendasar antara manuskript dengan manuskript. Yang saya tanyakan adalah bagaimana kamu mngetahui bahawa hal-hal mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan. Justeru saya menyangkakan bahawa kamu akan faham bahawa yang saya maksudkan adalah hal-hal mendasar dalam bible dan hal-hal mendasar dalam salinan asalnya iaitu autographnya.
Justeru saya ulang pertanyaan saya. Persoalannya adalah bagaimana kamu pasti hal-hal yang mendasar di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?? Seperti yang telah kamu akui bahawa memang diluar kemampuan manusia untuk menghindari kesalahan manusiawi. Justeru atas dasar apa untuk kamu mengatakan bahawa mustahil kesalahan manusiawi itu berlaku semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan dengan bersumberkan autographnya?? Bagaimana untuk mengatakan bahawa mustahil hal-hal yang mendasar itu tidak mengalami kesalahan manusiawi semasa penyalinan yang pertama kali yang dilakukan daripada autographnya itu??
Jika hal-hal yang mendasar ini mengalami kesalahan manusiawi ketika penyalinan yang pertama itu, maka kesalahan manusiawi ini akan terus diwarisi oleh salinan-salinan yang lain apabila penyalinannya dilakukan dengan bersumberkan salinan pertama itu dan tidak lagi bersumberkan autographnya??
Quote
Tapi baiklah, saya akan memperjelas jawaban saya;
1. Selama ribuan tahun, penemuan manuskript yg satu memperkuat yg lain, puluhan ribu manuscript Alkitab hanya beda di detail kecil, hal2 besar/penting/doktrinal tidak pernah bergeser.

Lihat sekali lagi jawapan kamu yang tidak menjawab soalan saya. Yang saya tanyakan adalah hal-hal antara manuskript dengan autographnya, bukannya hal-hal antara manuskript dengan manuskript. Saya perjelaskan sekali lagi bahawa hal-hal yang sama antara manuskript dengan manuskript tidak menjanjikan bahawa manuskript tersebut sebagai benar. Jika ditemukan manuskript yang satu menyamai doktrin dalam manuskript yang lain, then itu tidak menghairankan kerana jika satu manuskript itu menggunakan manuskript yang lain sebagai sumber salinannya maka pastilah doktrinnya akan menjadi saling sama.
Sebab itu saya tanyakan kepada kamu iaitu jika sudah wujud perbezaan antara manuskript disebabkan kesalahan penyalinan , then bagaimana kamu pasti bahawa semasa penyalinan manuscript pertama daripada autographnya tidak mengalami kesalahan penyalinan yang sama? Jika kesalahan penyalinan juga berlaku semasa penyalinan manuscript pertama dari autographnya, then selepas itu manuskript yang pertama ini pula dijadikan sumber untuk penyalinan manuskript demi manuskript yang lain, then kesalahan penyalinan itu akan terus diwarisi oleh manuskript demi manuskript yang lain yang disalin terkemudian. Justeru apabila manuscript demi manuskript itu ditemui dan didapati doktrinnya saling sama, namun itu tidak menjanjikan bahawa doktrin tersebut menyamai autographnya. Jika doktrin ini telah disalah salin dalam manuskript pertama daripada autographnya, then kesalahan doktrin ini akan terus diwarisi oleh manuskript-manuskript lain yang disalin dengan bersumberkan doktrin pertama itu. Justeru dalam keadaan ini, jika hanya akan melihat doktrin yang saling sama antara manuskript, tetapi hakikatnya ia adalah doktrin yang telah disalah salin jika dibandingkan dengan autographnya.
Justeru untuk kamu membuktikan bahwa doktrin daripada bible itu masih menyamai autographnya, maka kamu harus membuktikan bahawa bible kamu itu masih sama dengan autographnya atau kamu harus membuktikan bahawa tiada kesalahan penyalinan dalam bible kamu itu.
Jawaban yg sama dg pertanyaan Erusi di; http://www.in-christ.net/forum/index.php/topic,150.msg1904.html#msg1904
Sederhana sekali, sama seperti Erusi berusaha menunjukkan Alkitab tidak sama dg autograph nya dg memperlihatkan perbedaan antar manuskript. Maka saya menggunakan kesamaan antar manuskript untuk menunjukkan bahwa hal2 doktrinal Alkitab tidak bergeser dari autograph nya.  
Kalau apa yg berbeda antar manuskrip berarti pergeseran dari autograph, maka apa yg sama antar manuskrip adalah kesamaan dg autograph. Dg cara anda menyerang Alkitab, dg itu pula Alkitab membela dirinya sendiri.

Quote
Jika ditemukan manuskript yang satu menyamai doktrin dalam manuskript yang lain, then itu tidak menghairankan kerana jika satu manuskript itu menggunakan manuskript yang lain sebagai sumber salinannya maka pastilah doktrinnya akan menjadi saling sama.
Sebab itu saya tanyakan kepada kamu iaitu jika sudah wujud perbezaan antara manuskript disebabkan kesalahan penyalinan , then bagaimana kamu pasti bahawa semasa penyalinan manuscript pertama daripada autographnya tidak mengalami kesalahan penyalinan yang sama? Jika kesalahan penyalinan juga berlaku semasa penyalinan manuscript pertama dari autographnya, then selepas itu manuskript yang pertama ini pula dijadikan sumber untuk penyalinan manuskript demi manuskript yang lain, then kesalahan penyalinan itu akan terus diwarisi oleh manuskript demi manuskript yang lain yang disalin terkemudian. Justeru apabila manuscript demi manuskript itu ditemui dan didapati doktrinnya saling sama, namun itu tidak menjanjikan bahawa doktrin tersebut menyamai autographnya. Jika doktrin ini telah disalah salin dalam manuskript pertama daripada autographnya, then kesalahan doktrin ini akan terus diwarisi oleh manuskript-manuskript lain yang disalin dengan bersumberkan doktrin pertama itu. Justeru dalam keadaan ini, jika hanya akan melihat doktrin yang saling sama antara manuskript, tetapi hakikatnya ia adalah doktrin yang telah disalah salin jika dibandingkan dengan autographnya.
Erusi, perlu anda sadari bahwa salinan langsung dari autograph ke manuskript tidak hanya satu kali, jadi ada beberapa "manuskript yg pertama" (ini mata rantai yg hilang dari runtutan imaginasi erusi). Kemudian dari masing2 "manuskript yg pertama" akan disalin menjadi beberapa "manuskript yg kedua", dan seterusnya. Dan ingat autograph Alkitab pun tidak hanya satu. Penyalinan dari autograph2 Alkitab menjadi "manuskript2 yg pertama" dilakukan di lokasi yg berbeda, abad yg berbeda dan orang yg menyalin jelas juga berbeda-beda (bahkan dari generasi yg berbeda-beda).

Cobalah berpikir jernih, pertimbangkan dg tenang, dg sejarah yg seperti ini, siapa yg sanggup memanipulasi isi Alkitab? Tidak seorangpun. Pertanyaannya, dg latar belakang seperti di atas, kenapa hanya hal2 kecil yg berbeda sedang doktrinal tidak pernah bergeser? Hanya satu jawabannya; doktrinal sama dg autograph.
Sekali lagi Alkitab membela dirinya sendiri, dari sudut mana Alkitab diserang dari sana pula dia kembali membela dirinya.
Erusi, lihatlah kebenaran itu begitu jernih, tidak tersembunyi...


Quote
Nampaknya kamu tidak berpegang pada fakta bila mengandaikan tiada pembakaran manuskript/kitab dalam sejarah agama kristian. Bagaimana dengan golongan Arius yang memperjuangkan kepercayaan bahawa Jesus itu bukannya Tuhan??  Bagaimana dengan pembakaran kitab-kitab golongan tersebut dan kitab-kitab sumber yang mereka gunakan untuk menulisan kitab-kitab mereka? Bagaimana dengan penguatkuasaan undang-undang di mana sesiapa yang didapati memiliki dan menyimpan kitab-kitab dari golongan itu, maka mereka akan dihukum bunuh??
Erusi, anda menggunakan konteks yg sangat berbeda, konteks di topik ini adalah pemusnahan kitab2 yg tidak sesat. Kitab2 Arius jelas-jelas dipandang sesat oleh Gereja. Coba lihat tulisan anda;
Quote
Saya yakin mushaf Usman bin Affan itu adalah sama dengan yang diperolehi oleh Nabi Muhammad kerana kedua-duanya tidak mengandungi sebarang kesilapan di dalamnya. Mushaf-mushaf lainnya yang dibakar bukanlah mushaf yang berbeza dengan mushaf Usman dari segi makna yang disampaikan daripada ayat-ayatnya. Perbezaan itu hanya merangkumi perbezaan dialek semata-mata dan penggunaan perkataan. Contohnya "Tuhan itu esa" & "Tuhan hanya satu". Kedua-duanya mempunyai makna yang sama. Justeru untuk menstandardkannya maka hanya satu bentuk ayat sahaja yang digunakan.
Quote
Berkenaan dengan pemusnahan naskah-naskah al-Quran, maka jika naskah-naskah yang dimiliki oleh para sahabat lain itu tidak dibakar, maka naskah-naskah itu tetap tidak memberikan pertentangan dengan naskah rasmi yang digunakan iaitu naskah Utsmani. Ini kerana pembakaran yang dilakukan bukan kerana perbezaan dari segi maknanya, tetapi pembakaran dilakukan kerana salinan yang lebih tersusun sudah tersedia. Justeru, lebih baik menggunakan yang sudah tersusun daripada menggunakan naskah-naskah lain yang mungkin hanya difahami oleh pemiliknya sahaja
Apakah dg mengemukakan pembakaran kitab Arius ini anda mau me revisi tulisan diatas, dan merubahnya menjadi;
Mushaf-mushaf lainnya yang dibakar adalah mushaf sesat yang berbeza dengan mushaf Usman?
Saya tidak keberatan kalau memang Erusi mau merevisi.

Quote
Kita lihat sejarah iaitu selepas Arius di bunuh di konstantinople, maka usaha menetang trinitas ditentang habis-habisan. Ketika ini naskah injil mula diseragamkan. Naskah yang tidak sama dengan pihak Gereja Pauline dimusnahkan, dihapuskan di bumi Kerajaan Romawi.
Justeru dakwaan bahawa tiadanya penghapusan sebahagian besar manuskript hanyalah klaim yang tidak bertepatan dengan sejarah.
Sejarah jelas-jelas mencatat pemusnahan buku2 arius dan sama sekali bukan naskah Injil;
http://www.sarapanpagi.org/benarkah-konsili-nicea-untuk-menghancurkan-injil-yang-asli-vt991.html#p2942

http://www.answering-islam.org/Bahasa/AlKitab/siapakata.html
Kebanyakan dari pembaca mungkin tidak bisa mengakses link ini (blokir), jadi saya sertakan copy nya dalam bentuk zip file dibawah board ini. Dokumen ini sederhana tapi sangat bagus, banyak hal penting dijelaskan disini.
 

quote
Mungkin kamu tidak melihat di dalam forum sarapanpagi, maka kamu tidak mengetahui bahawa saya telah mengemukakan permasalahan ini sejak Sep 30, 2011. Apa yang dilakukan oleh BP adalah hanya mengumpulkan permasalahan Nehemiah 7:26 ini bersama-sama dengan permasalahan ayat-ayat Nehemiah yang lain. Namun tiada sebarang jawapan yang diberikan. Lihat dalam “FORUM TERBUKA >> Kritik dari Teman Muslim (non-discussion)” di bawah thread “Permasalahan ayat Nehemiah di dalam bible”. Ada 3 permasalahan ayat Nehemiah di situ yang masih tidak dijawab oleh sesiapa pun. Sila rujuk.
Jika kamu tidak tahu jawapannya then, saya mempersilakan kamu untuk tanyakan kepada orang yang lebih berotoriti dan setelah itu, kemukakan jawapan yang telah diberikan oleh orang berotoriti itu di sini untuk pengetahuan kita semua. Cumanya saya inginkan jawapan yang bersifat pasti, bukannya hanya bersifat dakwaan/sangkaan semata-mata.
quote
Baik, tidak ada masalah dg itu, saya tetap di jawaban saya;
Quote
(2)Dari apa yg terjadi di Alkitab saat ini pertanyaan ini sudah terjawab dg sendirinya; kalau ada perbedaan biarkan saja sampai ada penyelesaian, tidak ada "cermin" yg dipecahkan.
Kurang jelas? Baik saya perjelas;
Kalaupun belum ada seorangpun di dunia ini yg bisa menjawab Admin itu ada atau tidak, berapa jumlah bilangan yg pasti di Nehemia, jumlah tempat yg di kitab Keluaran, memangnya kenapa? Apa efek yg signifikan? Tidak ada.
Erusi, maaf...belumkah anda menyadari bahwa topik2 yg anda angkat itu adalah kategori yg paling ringan, dimana kalaupun anda angkat 100 topik pun juga hasilnya ke sia-sia an.
Sejak semula sudah saya katakan, berulang-ulang, permasalahan2 yg anda angkat hanya kesalahan penyalinan, yg non doktrinal. Anda tidak bisa menyerang kami dg topik seperti ini...

Lebih lagi ingat satu hal;
Tidak ada cermin yg dipecahkan, kurang jelas masalah cermin? Saya perjelas di bawah ini;

Quote
Quote
Erusi, kalau kita bercermin kemudian kedapatan ada beberapa jerawat kecil, kenapa harus cermin yg dipecahkan?
Erusi, maaf...mungkin bukan hanya jerawat kecil yg tampak di cermin.
Maaf, Al-Quran tidak pernah berstatus seperti bible kristian kamu itu kerana tiada kesalahan penyalinan dalam al-Quran, juga tiada ketidaksempurnaan dalam penyalinan al-Quran. Jika kamu nampak ada jerawat kecil di muka mu apabila kamu melihat cermin, maka jangan kamu anggap muka orang lain juga akan mempunyai jerawat seperti muka kamu.
Ya, saya memang tidak menganggap ada jerawat di cermin yg anda lihat tapi mungkin...ada sesuatu yg sedemikian menakutkan untuk dilihat, kanker kulit misalnya, sesuatu yg tidak bisa diperbaiki sampai anda harus memecahkan cermin.

Maaf bukan maksud saya menyerang anda, tapi saya hanya ingin menunjukkan; ukuran yg anda pakai untuk menghakimi kami itu dipakai juga untuk menghakimi anda sendiri.
Anda menghakimi kami karena ada perbedaan yg timbul dari banyaknya manuskript, yg tidak pernah kami musnahkan untuk "standarisasi", cermin yg tidak kami pecahkan. Ingatlah tiap kali anda menemukan jerawat kecil di cermin yg tetap tidak kami pecahkan, betapa lebih mengerikannya sesuatu yg pernah dilihat di cermin yg sudah dipecahkan.

Ukuran yg anda pakai untuk menghakimi sudah dipakai juga untuk menghakimi anda sendiri.



Quote
Erusi;
Suatu kitab yang tahan diuji akan didapati ianya cukup sempurna walaupun dilihat dari sudut mana sekalipun.

Newman;
Tidak.
Contohnya jika sudut pandangnya; kitab yg tahan uji harus ada autograph nya, yg jelas kitab suci kita berdua sudah tidak ada autograph nya.

Erusi;
Tidak bersesuaian untuk memandang bahawa tahan diuji perlu dilihat daripada kewujudan autographnya kerana ia melibatkan sesuatu faktor yang tidak dapat kita kawal iaitu kemusnahan autograph kitab kita masing-masing disebabkan oleh faktor masa. Yang melibatkan autograph ini, tahan diuji perlu dilihat daripada apakah kitab kita masing-masing menyamai autographnya. Justeru al-Quran lebih tahan diuji jika dilihat dari faktor autograph sesuatu kitab. Ini kerana autograph diakui tiada sebarang kesalahan. Justeru al-Quran memang tiada sebarang kesalahan. Tetapi bible diakui sebagai tidak sempurna oleh kamu sendiri.
Maaf...tapi anda berbelit-belit dalam menjawab.....
Sudah jelas yg saya katakan bahwa tidak semua sudut pandang bisa dipakai, yg sebetulnya sudah anda setujui dg mengatakan;
Tidak bersesuaian untuk memandang bahawa tahan diuji perlu dilihat daripada kewujudan autographnya kerana ia melibatkan sesuatu faktor yang...
Seharusnya Erusi cukup menjawab;
Ok, memang tidak semua sudut pandang bisa dipakai. Selesai.
Yah...saya rasa tidak perlu diperpanjang, pembaca sudah bisa menilainya sendiri.


Quote
Sememangnya saya sudah menilai tulisan tersebut, dan saya juga telah menilai keistimewaan kitab al-Quran. Apa yang saya temui adalah al-Quran itu hebat kerana tiada kesalahan di dalamnya.
Ini adalah pendapat anda, dan saya tidak menyalahkan itu karena anda meyakini kitab suci anda.
Tapi pendapat saya; you must be kidding me...
Dan tiap orang yg membaca topik ini bisa search di google kesalahan kitab Erusi, ada banyak pilihan tersedia karena penelusuran google menemukan 1.420.000 topik terkait,  mereka bisa memilih sendiri, membaca sendiri, menilainya sendiri..


Quote
Namun bible tidak seperti itu. Kesalahan di dalamnya sudah tidak dapat dinafikan oleh pihak kristian sendiri sehingga kamu mengatakan tiada kesempurnaan walaupun ianya ditujukan kepada kitab terjemahan. Tetapi apa yang saya paparkan adalah ketidaksempurnaan di peringkat manuskript itu lagi.
Dari awal juga sudah jelas kami percaya kesempurnaan di tingkat autograph, bukan manuskript.


Quote
Tidak perlu kita menilai berdasarkan penilaian yang subjektif semata-mata. Kemukakan pembuktian untuk mendukung dakwaan/penilaian kita. Itu lebih penting untuk kita membuktikan penilaian kita sebagai benar.
Saya setuju..... sangat setuju, dg penilaian harus objektif, karena itu saya menunjukkan keistimewaan Alkitab;
http://www.sarapanpagi.org/keunikan-alkitab-vt1025.html

Erusi....seperti inikah yg anda katakan keistimewaan yg objektif?
http://abu-farras.blogspot.com/2012/03/empat-keistimewaan-al-quran-dibanding.html
Atau anda punya link yg lebih bagus dari link di atas?

Mana yg lebih objektif tentunya pembaca bisa menilai sendiri, kebenaran itu jernih dan tidak tesembunyi...
Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #9 on: September 05, 2012, 08:00:22 PM »

Quote
Bukankah ini juga kesalahan penyalinan pada hal2 yg non doktrinal?

Yes, itu adalah kesalahan penyalinan bagi ayat-ayat fakta. Justeru kesalahan penyalinan sudah diakui wujud dalan bible kristian itu. Justeru jika ayat-ayat fakta itu sudah diakui salah, then atas dasar apa untuk mengatakan ayat-ayat doktrin pula mustahil salah dan mustahil akanmegalami seperti ayat-ayat fakta itu, walaupun ianya didapati sama dalam semua manuskript?? Kerana yang penting adalah bukannya kesamaan antara manuskript dengan manuskript, tetapi yang penting adalah kesamaan antara manuscript dengan autographnya. Kerana jikapun antara manuskript dengan manuskript adalah saling sama namun tidak sama antara manuskript dengan autograph, maka ia tetap sebagai ayat yang salah.
Justeru yang penting adalah bukannya ayat doktrin ataupun ayat fakta. Tetapi yang penting ia adalah merupakan suatu kesalahan. Apa-apa kesalahan pun akan menjejaskan kredibiliti bible kristian itu. Jika kredibiliti bible kritian itu sudah terjejas, maka atas dasar apa untuk mengatakan ayat-ayat yang diambil daripadanya (sama ada ayat fakta ataupun doktrin) masih mempunyai kredibiliti yang baik??
Quote
Masih tidak mengerti perbedaan doktrinal dan non doktrinal?
Baik saya coba menunjukkan contoh dari kitab suci erusi sendiri, mungkin dg begini Erusi akan lebih mudah mengerti apa itu doktrinal, ini hal2 doktrinal;
Bukan saya tidak mengerti perbezaan antara doktrinal dan non doktrinal. Cumanya kamu yang tidak mengerti apa yang saya cuba sampaikan. Permasalahan yang saya kemukakan adalah melibatkan ayat yang bersifat fakta di dalam bible kristian itu. Namun kamu menjelaskan bahawa ayat-ayat yang bersifat fakta adalah bukannya hal-hal yang mendasar, justeru ianya tidak menjejaskan doktrinal kristian itu. Ini kerana bagi kamu hanya hal-hal yang mendasar iaitu hal-hal doktrin sahaja sebagai hal-hal yang besar. Justeru saya perjelaskan bahawa bahawa itu semua adalah bersifat subjektif. Ini kerana ada juga orang melihat bahawa kesalahan ayat-ayat fakta di dalam sesuau kitab itu sebagai suatu hal yang besar. Ini kerana bagi mereka apabila ianya adalah kitab suci, maka semua hal yang terdapat di dalamnya adalah hal yang besar sama ada ianya bersifat fakta atupun doktrin.
Quote
Jawaban yg sama dg pertanyaan Erusi di; http://www.in-christ.net/forum/index.php/topic,150.msg1904.html#msg1904
Sederhana sekali, sama seperti Erusi berusaha menunjukkan Alkitab tidak sama dg autograph nya dg memperlihatkan perbedaan antar manuskript. Maka saya menggunakan kesamaan antar manuskript untuk menunjukkan bahwa hal2 doktrinal Alkitab tidak bergeser dari autograph nya. 
Kalau apa yg berbeda antar manuskrip berarti pergeseran dari autograph, maka apa yg sama antar manuskrip adalah kesamaan dg autograph. Dg cara anda menyerang Alkitab, dg itu pula Alkitab membela dirinya sendiri.
Apa yang kamu lakukan adalah mengandaikan bahawa kesamaan antara manuskript itu dengan manuskript yang lain bermakna ianya adalah kesamaan antara manuskript dengan autograph. Namun kesamaan antara manuskript dengan autograph itu tidak dapat ditunjukkan. Justeru bagaimana kamu pasti bahawa kesamaan antara manuskript dengan manuskript itu adalah bermakna kesamaan antara manuskript dengan autograph?? Tiada! Ini kerana autograph itu sudah tidak dapat kamu temukan lagi untuk mengesahkan kesamaan antara manuskript deengan autograph. Apa yang kamu mampu lakukan adalah mengesahkan kesamaan antara manuskript dengan manuskript. Tetapi kamu tidak mampu membuktikan kesamaan antara manuskript dengan autograph.
Justeru tiada bukti yang dapat disampaikan untuk mengesahkan kesamaan antara manuscript dengan autographnya.
Bagaimana dengan saya? Apakah saya mampu membuktikan terdapatnya manuscript yang tidak menyamai autographnya?? Yes, saya telah membuktikan sedemikian. Bagaimana saya membuktikannya?? Saya telah memerlihatkan satu ayat di dalam bible itu yang terdapat dalam pelbagai versi di dalam manuscript yang berlainan. Sedangkan kita mengetahui bahawa ayat tersebut hanya terdapat dalam satu versi sahaja di dalam autographnya. Justeru dengan kewujudan satu ayat yang palbagai versi itu, maka ia menjelaskan terdapatnya versi yang tidak menyamai autographnya. Ini kerana dalam autographnya hanya terdapat satu versi sahaja, dan bukannya pelbagai versi. Justeru itu bukti yang saya kemukakan bahawa terdapatnya versi-versi tertentu bagi ayat-ayat tertentu dalam suatu manuscript itu yang sudah tidak menyamai autographnya.
Justeru di mana pula bukti kamu bahawa terdapat manuscript yang menyamai autographnya?? Bagaimana kamu pasti?? Apakah hanya membandingkan manuscript dengan manuscript? Itu bukannya menjelaskan manuscript itu menyamai autographnya. Itu hanya menjelaskan bahawa manuscript itu hanya menyamai manuscript yang dibandingkan itu sahaja. Justeru saya masih menunggu bukti untuk mengesahkan terdapatnya manuscript yang menyamai autographnya.
Quote
Erusi, perlu anda sadari bahwa salinan langsung dari autograph ke manuskript tidak hanya satu kali, jadi ada beberapa "manuskript yg pertama" (ini mata rantai yg hilang dari runtutan imaginasi erusi). Kemudian dari masing2 "manuskript yg pertama" akan disalin menjadi beberapa "manuskript yg kedua", dan seterusnya. Dan ingat autograph Alkitab pun tidak hanya satu. Penyalinan dari autograph2 Alkitab menjadi "manuskript2 yg pertama" dilakukan di lokasi yg berbeda, abad yg berbeda dan orang yg menyalin jelas juga berbeda-beda (bahkan dari generasi yg berbeda-beda).

Cobalah berpikir jernih, pertimbangkan dg tenang, dg sejarah yg seperti ini, siapa yg sanggup memanipulasi isi Alkitab? Tidak seorangpun. Pertanyaannya, dg latar belakang seperti di atas, kenapa hanya hal2 kecil yg berbeda sedang doktrinal tidak pernah bergeser? Hanya satu jawabannya; doktrinal sama dg autograph.
Sekali lagi Alkitab membela dirinya sendiri, dari sudut mana Alkitab diserang dari sana pula dia kembali membela dirinya.
Erusi, lihatlah kebenaran itu begitu jernih, tidak tersembunyi...

Kita mengetahui bahawa autographnya hanya ada satu sahaja. Justeru autographnya ini harus berada pada satu individu atau satu kelompok manusia untuk melakukan penyalinan. Jika terdapat beberapa manuskript pertama yang disalin serentak oleh beberapa individu, makanya kewujudan autographnya yang tunggal itu menyebabkan beberapa indivdu yang melakukan penyalinan serentak beberapa manuskript pertama daripada autographnya itu harus berada pada lokasi yang sama pada masa yang sama bagi mengizinkan penyalinan serentak itu berlaku. Justeru ini membolehkan situasi di mana mereka mampu untuk mengubah beberapa manuskript pertama itu jika dibandingkan dengan autographnya tetapi  dengan keadaan menyaling samakan antara manuskript pertama tersebut.
Justeru jika pun terdapat beberapa manuskript pertama, namun situasi tersebut mengizinkan mereka yang terlibat untuk mengubah semua manuskript pertama itu jika dibandingkan dengan autographnya, namun di antara manuskript pertama itu pula adalah saling sama antara satu sama lain.
Tiada siapa yang befikir tanpa sebarang alasan untuk mengatakan bahawa terdapatnya manusia yang memanipulasi isi bible kamu itu. Namun apabila kita menemukan suatu ayat yang terdapat dalam pelbagai versi, maka itu menjelaskan bahawa terdapatnya ayat dalam suatu manuskript bible itu yang tidak menyamai autographnya. Justeru jika tiada yang memanipulasi isi bible kamu, then bagaimana boleh wujud suatu ayat yang sama namun dalam pelbagai versi itu ditemui dalam manuskript yang berbeza dalam bible kristian kamu itu?? Apabila hal ini difikirkan then, kita dapat melihat bahawa sememangnya terdapat manusia yang memanipulasikan isi bible kristian kamu itu.
Justeru perbezaan antara manuskript itu sudah menjelaskan bahawa bible kristian itu tidak mampu bertahan apabila ianya diuji.
Quote
Erusi, anda menggunakan konteks yg sangat berbeda, konteks di topik ini adalah pemusnahan kitab2 yg tidak sesat. Kitab2 Arius jelas-jelas dipandang sesat oleh Gereja. Coba lihat tulisan anda; 
Pandangan oleh gereja bahawa kelompok Arius sebagai sesat tidak memerlukan sehingga sampai kepada memusnahkan kitab-kitab mereka. Justeru konteksnya tetap sama iaitu ianya adalah usaha untuk menghalang daripada kewujudan kitab-kitab suci yang berlainan atau tidak selaras antara satu sama lain dalam satu-satu agama bagi menghalang daripada wujudnya kekeliruan pada umat sesuatu agama itu.
Quote
Apakah dg mengemukakan pembakaran kitab Arius ini anda mau me revisi tulisan diatas, dan merubahnya menjadi;
Mushaf-mushaf lainnya yang dibakar adalah mushaf sesat yang berbeza dengan mushaf Usman?
Saya tidak keberatan kalau memang Erusi mau merevisi.
Kelompok Arius juga mendakwa mereka sebagai kelompok kristian, justeru kitab-kitab mereka adalah kitab-kitab kristian, melihat dari sudut pandangan kelompok Arius itu. Bagaimana pula dengan pandangan dari kelompok kristian kamu? Apakah mereka bukan kristian? Jika mereka bukan kristian, maka apakah kitab mereka bukannya kitab kristian? Jika demikian kenapa perlunya kelompok kristian kamu memusnahkan kitab mereka jika kitab-kitab mereka itu bukannya kitab kristian??
Justeru kerana kelompok kristian kamu juga menganggap bahawa kitab-kitab mereka juga mempunyai kaitan dengan kitab-kitab kristian, maka kitab mereka itu harus dimusnahkan supaya tidak wujud kitab-kitab kristian yang saling tidak selari/selaras antara satu sama lain. Yes, memang kamu mengatakan kelompok Arius itu sebagai kelompok sesat, tetapi tindakan kelompok kristian kamu yang memusnahkan kitab-kitab  kelompok Arius itu menjelaskan bahawa kelompok kristian kamu menganggap kitab-kitab mereka itu mempunyai kaitan dengan kitab-kitab kristian kelompok kamu. Justeru pemusnahan kitab-kitab mereka harus dilaksanakan bagi mengelakkan kekeliruan berlaku dalam kitab-kitab kristian kelompok kamu itu.
Hal yang sama dengan kitab suci al-Quran iaitu kami tetap memandang naskah-naskah milik peribadi para sahabat itu sebagai naskah-naskah yang ada kaitan dengan mushaf Al-Quran yang ditulis pada zaman khalifah Uthman. Cumanya kami tidak memandang naskah-naskah tersebut sebagai naskah-naskah yang salah. Namun pemusnahan itu perlu dilakukan bagi mengelakkan kekeliruan berlaku dalam kitab al-Quran disebabkan oleh perkara-perkara yang telah kita semua ketahui iaitu perbezaan susunan ayat, dialek dan sebagainya. Justeru tujuan pemusnahan kitab yang berlaku dalam kristian dan islam adalah tetap sama iaitu bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan dalam kitab suci masing-masing.

Quote
Sejarah jelas-jelas mencatat pemusnahan buku2 arius dan sama sekali bukan naskah Injil;
http://www.sarapanpagi.org/benarkah-konsili-nicea-untuk-menghancurkan-injil-yang-asli-vt991.html#p2942
Yes, memang yang dikatakan adalah yang dibakar hanya buku-buku kelompok Arius. Maka itulah yang dipersoalkan. Jika buku-buku tersebut adalah hanya buku-buku kelompok Arius, then ianya sampai perlu dibakar sehinggakan ketegasan kepada arahan pembakaran tersebut adalah amat tinggi sekali hingga pada penguatkuasaan suatu paksaan iaitu sesiapa yang memiliki dan menyimpan buku-buku Arius maka mereka akan dihukum bunuh. Apakah kerana buku-buku tersebut adalah naskah-naskah Injil pada pandangan kelompok Arius ini yang mana ianya merupakan sesuatu yang tidak diiktiraf oleh kelompok kristian kamu sebagai naskah-nasnak Injil? Jika naskah-naskah Injil dan Taurat bagi kamu semuanya menjurus kepada pemakluman Jesus sebagai Tuhan, then buku apakah yang dirujuk oleh kelompok Arius sehingga mereka memperolehi pemakluman yang menjuruskan pemahaman bahawa Tuhan hanya satu dan Jesus pula bukan Tuhan?? Banyak prsoalan yang timbul apabila semua buku-buku kelompok Arius dibakar oleh kelompok kristian kamu secara paksa.
Mari kita buat perbandingan pembakaran naskah-naskah oleh kelompok kristian dan kelompok Islam. Pembakaran naskah-naskah oleh kelompok Islam, walaupun perintah dikeluarkan oleh Khalifah Utsman supaya dibakar naskah-naskah milik peribadi para sahabat/orang Islam pada ketika itu, namun perintah tersebut bukan bersifat suatu paksaan. Khalifah Utsman tetap membenarkan sesiapa yang ingin terus menyimpan naskah-naskah milik mereka. Abdullah bin Mas’ud dikatakan menolak untuk membakar mushaf yang dimiliki olehnya dengan mengatakan “Bagaimana mungkin kalian menyuruhku membaca qiraat Zayd. Ketika Zayd masih kecil bermain dengan kawan sebayanya saya telah menghafal lebih dari tujuh puluh surah langsung dari lisan Rasulullah” (Ibn Abi Da’ud, Kitab a-Masahif). Yang menarik dari riwayat ini adalah kita sama sekali tidak melihat satupun riwayat Utsman untuk memaksa Abdullah bin Mas’ud untuk menyerahkan Mushafnya. Abu Dawud juga meriwayatkan Abdullah bin Mas’ud mengumumkan kepada pengikutnya (orang-orang yang memegang mushaf Ibnu Masud) untuk tidak menyerahkan Mushaf mereka. Bahkan yang terjadi adalah semua orang mengikuti perintah Utsman untuk membakar Salinan Mushaf miliknya. Musab ibnu Sa’ad ibnu Waqqas berkata: “Aku melihat orang-orang berkumpul dalam jumlah yang besar ketika Utsman melakukan pembakaran Quran, dan mereka terlihat senang dengan tindakannya, dan tidak ada satupun yang berbicara menentangnya (HR. Abu Dawud). Bahkan berulang kali Utsman menegaskan bahwa dia tidak menolak bacaan bacaan Quran yang berlangsung secara oral. Yang dia ingin satukan adalah bacaan dalam bentuk tertulis untuk menghindari perpecahan dan penyimpangan makna. Lihat apa yang diperkatakan oleh khalifah Utsman “Adapun Alquran, saya tidak akan menghalangi kalian, hanya saja saya khawatir bila terjadi perpecahan di antara kalian (sebab perbedaan bacaan Alquran) dan silakan kalian membaca (Alquran) dengan harf yang menurut kalian mudah”. (Muhammad ‘Abd Allâh Dirâz, Madkhal ilâ al-Qur`ân al-Karîm. (Kuwait: Dâr al-Qalam, 1993), cet. II, hlm. 42).
Pembakaran naskah-naskah oleh kelompok kristian, sejarah mencatatkan bahawa dikuatkuasakan hukuman bunuh terhdap sesiapa yang menyimpan dan memiliki buku-buku kelompok Arius. Konstantine memerintahkan pemusnahan seluruh karya Arius (bukan injil) dengan ancaman hukuman mati bagi yang mempertahankannya.
Sumber :
Ibid
Buku I, bab 9 :
This therefore I decree, that if any one shall be detected in concealing a book compiled by Arius, and shall not instantly bring it forward and burn it, the penalty for this offense shall be death
Oleh karena itu, aku memutuskan, jika ada yang ketahuan menyimpan buku karangan Arius, dan tidak menyerahkannya dan membakarnya, hukuman bagi pelanggaran ini adalah kematian.
Atau sumber lain yang mengisahkan hal yang sama.
Sumber :
Ecclestiatical History
Salaminius Hermias Sozomenus.
Buku 1, bab 21.
The emperor punished Arius with exile, and dispatched edicts to the bishops and people of every country, denouncing him and his adherents as ungodly, and commanding. that their books should be destroyed, in order that no remembrance of him or of the doctrine which he had broached might remain. Whoever should be found secreting his writings and who should not burn them immediately on the accusation, should undergo the penalty of death
Kaisar menghukum Arius dengan pengasingan, dan mengirimkan keputusan kepada para uskup dan penduduk diseluruh negeri, mengumumkan Arius dan pengikutnya sebagai penentang Tuhan, dan memerintahkan bahwa buku-buku mereka harus dimusnahkan. Siapapun yang ketahuan menyimpan tulisan-tulisannya dan tidak membakarnya dengan segera akan dihukum mati.
Justeru amat jelas kelihatan bahawa kelompok kristian kamu yang bersungguh cuba menyekat/merahsiakan maklumat-maklumat daripada buku-buku kelompok Arius daripada tersebar kepada seetiap masyarakat. Kenapa?? Apa yang amat ditakuti daripada isi kandungan buku-buku kelompok Arius itu??
Berbeza dengan Islam. Kelihatannya tiada apa yang cuba dirahsiakan daripada naskah-naskah milik peribadi para sahabat/orang Islam. Ini krana mereka tetap dibenarkan untuk menyimpan naskah-naskah tersebut jika mereka ingin berbuat demikian. Cumanya mereka punya kesedaran bahawa naskah-naskah itu tidak diperlukan lagi kerana telah ada mushaf yang lebih tersusun.
 
Bersambung…
Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #10 on: September 05, 2012, 08:02:27 PM »

Sambungan…

Quote
Kurang jelas? Baik saya perjelas;
Kalaupun belum ada seorangpun di dunia ini yg bisa menjawab Admin itu ada atau tidak, berapa jumlah bilangan yg pasti di Nehemia, jumlah tempat yg di kitab Keluaran, memangnya kenapa? Apa efek yg signifikan? Tidak ada.
Erusi, maaf...belumkah anda menyadari bahwa topik2 yg anda angkat itu adalah kategori yg paling ringan, dimana kalaupun anda angkat 100 topik pun juga hasilnya ke sia-sia an.
Sejak semula sudah saya katakan, berulang-ulang, permasalahan2 yg anda angkat hanya kesalahan penyalinan, yg non doktrinal. Anda tidak bisa menyerang kami dg topik seperti ini...
Apa efek yang signifikan? Sudah tentu efeknya akan terlihat atas bible itu sendiri jika , seseorang dapat menjawab semua pertanyaan berkenaan dengan bible itu. Apabila semua permasalahan terhadap bible itu dapat diatasi maka ia akan memperlihatkan kesempurnaan bible itu sebagai kitab yang tahan diuji dari segala sudut. Atas dasar itu kamu dapat meengungkapkan bahawa sememangnya bible kamu itu sebagai suatu yang terhasil dari campurtangan Tuhan yang sifatNya Maha Sempurna.
Namun jika kamu tidak dapat menjawab suatu permasalahan bible itu, maka itu menjelaskan bahawa bible kamu gagal apabila diuji dari sudut permasalahan tersebut. Justeru ia akan memberi efek kepada kredibiliti/keesempurnaan bible kamu itu. Jika semua maklumat berkenaan Admin, jumlah bilangan dalam Nehemia, jumlah tempat di Keluaran itu ada dalam bible kamu, tetapi kamu gagal untuk menyatakan apakah maklumat tersebut, maka bagaimana untuk kamu mengatakan bible kamu itu benar jika kamu sendiri pun tidak dapat menyatakan secara pasti semua maklumat yang ada dalam bible kamu itu??
Yes, kamu beranggapan bahawa ianya tiada efek yang signifikan. Tetapi tidak semua orang sependapat dengan kamu. Yang kamu anggap sebagai permasalahan kateegori yang paling ringan itulah yang tidak mampu kamu pastikan jawapannya. Yes, ia sememangnya memperlihatkan kesalahan penyalinan. Dan memang itulah yang ingin ditunjukkan dalam permasalahan tersebut. Dengan tanggapan bahawa kesalahan penyalinan yang sudah  tertimpa ke atas bible kamu itu, then bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa sesuatu yang mengandungi kesalahan penyalinan sebagai sesuatu yang tahan diuji?? Bagaimana untuk menyatakan bahawa sesuatu yang mengandungi kesalahan penyalinan sebagai sesuatu yang masih benar?? Bagaimana untuk kamu menyatakan sesuatu yang mengandungi kesalahan penyalinan itu masih menyamai autographnya?? Kesalahan penyalinan itu telah memberikan suatu tamparan hebat kepada pihak kristian untuk mereka mempertahankan kredibiliti bible mereka. Jika perkara-perkara non doctrinal sudah diakui wujud kesalahan penyalinan jika dibandngkan dengan autographnya, maka bagaimana kamu dapat mengatakan hal-hal doctrinal mustahil untuk mengalami sedemikian? Justeru hal-hal doctrinal dalam bible itu hanya berstatus tiada kepastian jika kita tidak dapat membuktikan kesahihannya jika ingin dibandingkan dengan autographnya. Ini disebabkan bible kristian itu sudah tertimpa kesalahan penyalinan, ditambah lagi dengan keadaan di mana autographnya sudah tidak dapat kita temui lagi untuk kita mengesahkan sama ada hal-hal doctrinal dalam bible itu sudah tercemar dengan kesalahan penyalinan ataupun sebaliknya jika dibandingkan dengan autographnya. Justeru tiada kepastian tentang kebenarannya apabila kita mengatakan tentang hal-hal doctrinal di dalam bible kristian itu.
Quote
Ya, saya memang tidak menganggap ada jerawat di cermin yg anda lihat tapi mungkin...ada sesuatu yg sedemikian menakutkan untuk dilihat, kanker kulit misalnya, sesuatu yg tidak bisa diperbaiki sampai anda harus memecahkan cermin.

Maaf bukan maksud saya menyerang anda, tapi saya hanya ingin menunjukkan; ukuran yg anda pakai untuk menghakimi kami itu dipakai juga untuk menghakimi anda sendiri.
Anda menghakimi kami karena ada perbedaan yg timbul dari banyaknya manuskript, yg tidak pernah kami musnahkan untuk "standarisasi", cermin yg tidak kami pecahkan. Ingatlah tiap kali anda menemukan jerawat kecil di cermin yg tetap tidak kami pecahkan, betapa lebih mengerikannya sesuatu yg pernah dilihat di cermin yg sudah dipecahkan.

Ukuran yg anda pakai untuk menghakimi sudah dipakai juga untuk menghakimi anda sendiri.
 
Jika kamu benar-benar memahami permasalahan bible ini melalui cara saya menghakiminya maka kamu akan menyedari bahawa ukuran yang saya pakai untuk menghakimi bible kamu itu sehingga kini masih tidak dapat digunakan pula untuk menghakimi al-Quran. Namun disebabkan kamu tidak memahami cara saya menghakimi bible kamu menyebabkan kamu melihat sedemikian rupa. Kenapa saya mengatakan sedemikian?? Saya perjeelaskan di sini.
Permulaannya kita tidak boleh mengatakan sesuatu kitab suci itu sebagai kitab yang salah atau kitab yang tiada kepastian akan kebenarannya selagi kita tidak dapat membuktikan bahawa kitab suci tersebut berada pada situasi sedemikian. Justeru atas sebab itu saya tidak pernah mengatakan kitab bible kristian sebagai kitab yang salah sebelum saya mengemukakan terlebih dahulu permasalahan yang terdapat di daamnya. Justeeru itulah saya mengeemukakan terlebih dahulu permasalahan yang terdapat did alam bible itu untuk dijawab leh pihak kristian. Dan hasilnya adalah pihak kristian itu sendiri mengakui bahawa permasalahan terseebut adalah kerana keesalahan penyalinan yang wujud di dalam manuscript-manuskript bible itu sendiri dengan alasan si penyalin adalah manusia biasa yang tidak lepas daripada melakukan kesilapan. Then atas dasar pengakuan daripada pihak kristian itu sendiri dan disertai dengan keadaan di mana autographnya yang telahhilang, maka saya mempersoalkan kesahihan ayat-ayat yang lain apabila telah diakui bahawa si penyalin berkemampuan untuk melakukan kesalahan penyalinan jika dibandingkan dengan autographnya.
Justeru bagaimana pula dengan al-Quran?? Yes, bagi pihak kristian, mereka sememangnya akanmenganggap di dalam al-Quran wujudnya kesalahan ayat-ayat. Namun pihak Islam tidak pernah mengakui bahawa itu adalah kesalahan ayat-ayat al-Quran. Ini kerana pihak Islam sentiasa bersedia dengan penjelasan mereka untuk membuktikan bahawa yang dikemukakan oleh pihak kristian itu adalah bukannya suatu pemasalahan. Justeru sebenarnya tiada bukti yang tidak dapat dinafikan oleh pihak Islam untuk mereka (pihak Islam) mengakui bahawa ayat-al-Quran yang dipersoalkan itu seebagai ayat yang salah. Yes, bagi pihak kristian, ianya teeta seebagai ayat yang salah kerana mereka (pihak kristian) tidak dapat meenerima penjelasan yang dikemukakan oleeh pihak Islam, namun mereka (pihak kristian) tidak pula dapat membuktikan bahawa penjelasan daripada pihak Islam itu sebagai suatu penjelasan yang salah jika ditinjau diari sudut islam itu sendiri.
Justeru ukuran yang saya pakai sebenarnya tiada dapat digunakan kembali untuk pihak kristian menghakimi al-Quran kerana ukuran yang saya pakai itu adalah menggunakan pengakuan daripada pihak kristian itu sendiri bahawa telah wujudnya ayat-ayat yang salah disebabkan kesalahan penyalinan di dalam bible kristian itu, namun apabila pihak kristian ingin meenggunakan kaedah yang sama untuk menghakimi al-Quran, maka pihak Islam pula tidak pernah mengaku kewujudan ayat-ayat yang salah dalam Al-Quran. Dapatkah kamu memahami kenapa ukuran yang saya gunakan itu tidak boleeh dipakai untuk menghakimi a—Quran?? Jika kamu memahami kaedah yang saya gunakan untuk menghakimi bible kamu, maka kamu akan dapat memahami keadaan ini.

Quote
Maaf...tapi anda berbelit-belit dalam menjawab.....
Sudah jelas yg saya katakan bahwa tidak semua sudut pandang bisa dipakai, yg sebetulnya sudah anda setujui dg mengatakan;
Tidak bersesuaian untuk memandang bahawa tahan diuji perlu dilihat daripada kewujudan autographnya kerana ia melibatkan sesuatu faktor yang...
Seharusnya Erusi cukup menjawab;
Ok, memang tidak semua sudut pandang bisa dipakai. Selesai.
Yah...saya rasa tidak perlu diperpanjang, pembaca sudah bisa menilainya sendiri.
 
Yes, tidak semua sudut pandang bisa dipakai. Namun kita harus bersedia untuk membuktikan dan memberi alasan kenapa sudut pandang tersebut tidak bisa dipakai. Jika kita hanya mengatakan sudut pandang tersebut tidak bisa dipakai, maka itu hanya bermakna kita tidak bersetuju dengan sudut pandang tersebut. Namun ia tidak bermakna sudut pandang tersebut sebagai sudut pandang yang salah. Keecualilah jika kita telah membuktikan bahawa sudut pandang tersebut sebagai sudut pandang  yang salah dan tidak boleh dipakai.
Quote
Ini adalah pendapat anda, dan saya tidak menyalahkan itu karena anda meyakini kitab suci anda.
Tapi pendapat saya; you must be kidding me...
Dan tiap orang yg membaca topik ini bisa search di google kesalahan kitab Erusi, ada banyak pilihan tersedia karena penelusuran google menemukan 1.420.000 topik terkait,  mereka bisa memilih sendiri, membaca sendiri, menilainya sendiri.. 
Yes, memang benar.  Semuanya adalah kembali kepada pemilihan dan penilaian sendiri. Namun kita sendiri mengetahui apakah pemilihan dan penilaian kita berdasarkan seesuatu yang jujur atau hanya bersandarkan emosi. Sebab itulah pihak Islam menyediakan semua penjelasan yang sehingga kini kebenaran penjelasan tersebut masih tidak mampu dinafikan oleh sesiapa dalam menjawab permasalahan al-Quran yang dikemukakan oleeh pihak non muslim. Situasi seperti ini tidak berlaku pada penjelasan yang diberikan oleh pihak kristian. Penjelasan mereka (pihak kristian) hanya bersifat menafikan sesuatu ayat bible itu demi untuk membenarkan ayat yang lain. Dan apabila ini diperlihatkan kepada mereka (pihak kristian), maka akhirnya mereka mengakuinya sebagai kesalahan penyalinan di dalam manuscript-manuskript bible itu.
Quote
Dari awal juga sudah jelas kami percaya kesempurnaan di tingkat autograph, bukan manuskript. 
Yes, kesempurnaan adalah diperingkat autographnya dan bukannya diperingkat manuscript. Justeru dengan situasi sekarang ini di mana yang ada adalah hanya manuscript yang diakui tiada tahap kesempurnaan itu dan dengan hilangnya autograph, maka manuscript yang ada itu tidak dapat dipastikan apakah ianya menyamai sepenuhnya jika dibandingkan dengan autographnya atau pun sebaliknya. Justeru hal-hal doktrin yang ada di dalam bible kamu itu hanyalah berstatus tiada kepastian akan kebenaran dan kesahihannya kerana ia hanya dapat disahkan melalui sumber yang diakui oleh kamu sendiri sebagai tiada tahap kesempurnaan.
Lihat kembali, iaitu saya menghakimi bible kamu daripada pengakuan kamu sendiri iaitu “kesempurnaan di tingkat autograph, bukan manuscript”. Justeru jika kamu rasakan cara saya menghakimi bible kamu itu juga boleh digunakan untuk kamu menghakimi al-Quran, maka saya mempersilakan kamu menghakimi al-Quran berdasarkan pengakuan saya sendiri terhadap kitab suci saya itu.

Quote
Saya setuju..... sangat setuju, dg penilaian harus objektif, karena itu saya menunjukkan keistimewaan Alkitab;
http://www.sarapanpagi.org/keunikan-alkitab-vt1025.html

Erusi....seperti inikah yg anda katakan keistimewaan yg objektif?
http://abu-farras.blogspot.com/2012/03/empat-keistimewaan-al-quran-dibanding.html
Atau anda punya link yg lebih bagus dari link di atas?

Mana yg lebih objektif tentunya pembaca bisa menilai sendiri, kebenaran itu jernih dan tidak tesembunyi...
Jika hanya menunjukkan keistimewaan tetapi mengabaikan permasalahan yang ada, maka itu bukanlah suatu tindakan yang tepat untuk dikatakan sebagai penilaian yang objektif. Kamu mengatakan keistimewaan, tetapi apabila menyatakan tentang permasalahan bible, maka kamu gagal untuk memberikan pembuktian dalam penjelasan kamu. Kamu hanya lebih keepada bersangkaan semata-mata. Itu bukannya suatu penilaian yang objektif.
Tentang link yang kamu berikan itu, pertamanya, saya tidak melihat keistimewaan yang objektif sebagai dakwaan sepihak semata-mata. Tetapi saya melihat keistimewaan yang objektif sebagai kemampuan untuk memberikan penjelasan yang tidak dapat dinafikan oleh pihak lain kerana bukti-bukti yang dikemukakan. Dalam masa yang sama dakwaan sepihak seperti di dalam link yang kamu berikan itu iaitu http://abu-farras.blogspot.com/2012/03/empat-keistimewaan-al-quran-dibanding.html , maka dapatkah kamu menafikan dakwaan sepihak terseebut berdasarkan kepercayaan dari sudut Islam itu sendiri?? Jika kamu tidak dapat menafikannya, maka tiada alasan untuk mengatakan ianya sebagai keistimewaan yang objektif.

Logged
Newman
Lahir baru
*

Karma: 0
Offline Offline

Posts: 25



View Profile
« Reply #11 on: September 14, 2012, 10:52:44 PM »

I. Sanggahan terhadap dakwaan Erusi secara garis besar


1. Permasalahan kesalahan2 kecil (non doktrinal) seperti penulisan nama, angka, yg ada dalam manuskrip2 Alkitab
Kami, umat Kristiani dengan senang hati mengakui, bahwa ada "ketidak sempurnaan" dalam penyalinan ulang terhadap PL dan PB. Tetapi hal seperti itu memang diluar kemampuan manusia manapun untuk dihindari, karena menyalin ulang halaman demi halaman dengan tangan secara manual akan menghasilkan kesalahan manusiawi, baik untuk buku suci maupun sekuler. Apalagi kalau naskahnya yang akan disalin itu sudah buram ditelah usia dan cara penyimpanan yang tidak bisa sempurna. Namun, kita tahu bahwa naskah aslinya (yang disebut autograph, yaitu yang diinspirasikan langsung oleh Tuhan kepada penulis Alkitab) tidak akan memiliki kesalahan sedikitpun juga . Tetapi berhubung dokumen-dokumen yang asli telah ditulis pada masa yang amat lampau, maka dokumen tersebut tidak dapat lagi ditampilkan.


2. Perbandingan antar manuskrip
 Perbandingan antar manuskrip menunjukkan hal2 doktrinal tidak bergeser, dan hal ini membuktikan bahwa hal2 doktrinal di manuskrip sama dg autograph nya, dg alasan;
Fakta;  ada puluhan ribu manuskrip ditemukan, dari letak geografis yg berbeda-beda, dari abad yg berbeda, hal doktrinal tidak bergeser

Bible tidak datang sekaligus sebagai satu kitab (codex), tapi ditulis oleh sekitar 40 penulis. Penulisan Alkitab (keseluruhan autograph) dillakukan selama sekitar 1600 tahun, di lokasi yg berbeda-beda. Kemudian autograph2 itu disalin menjadi banyak manuskrip,seperti di bawah ini;
Ada banyak sekali Naskah-naskah salinan Alkitab. Alkitab Perjanjian Lama (PL) ditulis pada abag ke 17 s/d 5 sebelum Masehi diatas kulit-kulit dan Papyrus yang mudah rusak, sehingga perlu terus menerus disalin ulang selama lebih dari 3,000 tahun, dan Perjanjian Baru (PB) disalin ulang selama 1,400 tahun, oleh masyarakat yang terserak ke pelbagai komunitas di tempat-tempat dan benua yang berbeda-beda, tetapi isinya tidak mengalami perubahan mendasar.

Dewasa ini, banyak catatan-catatan yang usianya tua ditemukan sehingga dapat mendukung pembuktian tulisan kitab-kitab yang telah ada. Kitab Perjanjian Baru (PB) sendiri memiliki 5,300 naskah dan fragmen (bagian-bagian naskah) dalam bahasa Yunani, 10,000 naskah latin Vulgate dan 9,300 naskah tua dalam terjemahan bahasa lainnya. Dengan kata lain, PB memiliki lebih dari 24,000 salinan naskah untuk digunakan!. Jelas bahwa luasnya per-naskah-an ini memungkinkan kita membuat gambaran terhadap setiap ayat variant (tidak baku) yang selalu akan ada. Dimana muncul variant tertentu, maka teks tersebut kemudian diidentifikasi dan disisihkan untuk dijadikan catatan kaki pada ayat yang bersangkutan. Tetapi hal tersebut tidak membuat Alkitab menjadi cacat (ketika kita membandingkannya dengan tulisan aslinya). Alkitab adalah pernyataan dan penyaksian ajaran, hukum, janji dan karya Allah yang bersifat orisinil. Tidak ada orang Kristen yang berkepentingan untuk menyelewengkan ayat-ayat yang bergitu luhur. Tidak ada kebutuhan untuk memalsukan atau mengubah. Tidak ada "cara siluman" yang dapat menggantikannya secara diam-diam sambil memusnahkan serentak puluhan ribu manuskrip salinan Alkitab Asli yang telah terlanjur tersebar. Dan memang tidak ada yang dipalsu atau sengajah diubah.

Dan seperti yg tertulis di atas, karena Alkitab tidak datang sekaligus sebagai satu kitab (codex), tapi ditulis oleh sekitar 40 penulis. Penulisan Alkitab (keseluruhan autograph) dillakukan selama sekitar 1600 tahun, di lokasi yg berbeda-beda. Dan manuskrip sudah disalin dari autograph kitab2/naskah2 asli (autograph naskah2 Alkitab) tanpa menunggu keseluruhan naskah2 itu dikumpulkan menjadi satu codex Alkitab. Bukti sederhananya adalah banyak manuskrip kitab2 dari Perjanjian Lama yg dibuat sebelum autograph kitab2 Perjanjian Baru ditulis, dan manuskrip2 itu ditemukan, suatu fakta.
Dan salinan langsung dari autograph2 ke manuskript2 tidak hanya satu kali, jadi ada beberapa "manuskript yg pertama"  (ini mata rantai yg hilang dari runtutan imaginasi erusi). Kemudian dari masing2 "manuskript yg pertama" akan disalin menjadi beberapa "manuskript yg kedua", dan seterusnya.

Dan doktrin tidak bergeser bukan hanya antar manuskrip  dari kitab yg sama (contoh; Taurat dg Taurat, Injil Yohanes dg Injil Yohanes dari manuskrip yg berbeda) tapi doktrin juga bersesuaian antar kitab yg berbeda (contoh; taurat dg Injil Yohanes, Efesus dg Yeremia,...., dari manuskrip yg berbeda tentunya).

Sekali lagi tidak ada "cara siluman" yang dapat memanipulasi isi Alkitab secara diam-diam sambil memusnahkan serentak puluhan ribu manuskrip salinan Alkitab Asli yang telah terlanjur tersebar, yg tersebarnya di lokasi yg berbeda, di abad yg berbeda?Tidak ada. Dan ini adalah bukti yg sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa perbandingan antar manuskrip yg menunjukkan bahwa hal doktrinal tidak bergeser, juga menunjukkan hal doktrinal tidak bergeser dari autograph ke manuskrip. 


3. Penghakiman yg berbalik kepada kitab suci Erusi sendiri
Adalah tidak masuk akal sebetulnya kalau bukti di atas dianggap tidak cukup, tapi kalau memang Erusi menganggap tidak cukup maka saya menunjukkan bahwa sebetulnya dakwaan Erusi itu sebetulnya berbalik kepada Erusi sendiri;
3.1. Manuskrip2 yg merupakan narasumber dari Alkitab dipertahankan, sedangkan narasumber dari kitab Erusi dibakar, ingat...cermin dipecahkan, dan Erusi belum menjelaskan sampai sekarang;
Apa bukti kitab2 yg dibakar itu hanya karena perbedaan kecil2?

Dan kalau selama ini selalu mengangkat kesamaan tiap manuskrip sebagai hal penting dari keistimewaan sebuah kitab suci, maka saya tidak keberatan untuk menambahkan;
3.2. Apakah benar kitab Erusi betul2 satu versi? Baik itu dijaman founder, jaman mushaf (standarisasi), dan sekarang setelah standarisasi (mengingat setelah standarisasi adalah sangat mudah menyamakan titik koma tiap salinan kitab).


4. Alasan dibalik kenapa Erusi begitu termotivasi utk menyerang Alkitab
Quote
Quote
Tidak masalah, paling tidak Erusi mau percaya akan Taurat dan Injil, sebelum langkah berikutnya yaitu menerima kebenaran Taurat dan Injil.
Mana-mana muslim yang tidak mempercayai kitab Taurat dan Injil yang diturunkan oleeh Allah kepada Nabi Musa dan Nabi Isa, maka mereka telah terkeluar dari Islam. Mereka (pihak Islam) amat memahami keadaan ini. Menerima kebenaran Al-Quran bermakna menerima kebenaran kitab-kitab lain yang diturunkan Allah kepada para utusanNya.

Karena kitab suci Erusi memerintahkan utk percaya Taurat dan Injil, maka jika Erusi mengakui Alkitab masih sama secara doktrinal maka Erusi harus mengakui dan menerima bahwa Yesus Kristus adalah Mesias, Tuhan dan juruselamat umat manusia. Itulah alasan dibalik kenapa Erusi menyerang validitas Alkitab.

Dan Sesungguhnya menolak keaslian Alkitab yg sekarang adalah tidak masuk akal, mengingat;
a. Dakwaan itu tidak ada alasannya, kaum Erusi tidk pernah bisa menjelaskan di peristiwa apa Alkitab dipalsukan, oleh siapa? Hanya dakwaan imaginer, tanpa fakta historis yg jelas.
b. penolakan ini baru dimulai di abad ke 11, sedangkan awalnya tidak-dimana founder agama anda pun tidak menolak,
Quote
Dalam al-Qur'an umat Muslim diperintahkan untuk menghormati Injil Isa-al-Masih yang dibaca oleh umat Kristian. Al-Qur'an menganggap Injil yang dimiliki oleh umat Kristian pada hakikatnya sama dengan yang telah diisytiharkan oleh Hazrat Isa.2 'Dalam empat abad yang pertama selepas wafatnya nabi Muhammad (600-1000 TM) tidak ada satu pun ahli Ulamak yang membawa tuduhan bahawa nas-nas Kitab Injil bukan sahih. Mereka mungkin menuduh para Kristian memberi salah-tafsiran kepada perkataan-perkataannya; tetapi mereka tidak mempertikaikan perkataan-perkataan itu sendiri. Kajian ke dalam apologetik Islam telah membuktikan bahawa tuduhan 'pemalsuan' ini telah hanya bermula dengan seorang tokoh Islam, Ibn-Khazem(*) yang meninggal dunia di Kordoba pada 1064 T.M
Pertanyaannya; menurut Erusi sejak kapan isi Alkitab dimanipulasi? Dalam peristiwa apa?





Logged
Newman
Lahir baru
*

Karma: 0
Offline Offline

Posts: 25



View Profile
« Reply #12 on: September 14, 2012, 10:57:15 PM »

II. Sanggahan2 utk dakwaan Erusi yg terbaru secara spesifik


1. Mengenai bagaimana perbandingan-kesamaan antar manuskrip menunjukkan hal2 doktrinal Alkitab tidak bergeser dari autograph nya
Sudah saya jelaskan di atas, di "I. Sanggahan terhadap dakwaan Erusi secara garis besar" point no.2


2. Mengenai bagaimana penghakiman Erusi berbalik kepada Erusi sendiri
Quote
Lihat kembali, iaitu saya menghakimi bible kamu daripada pengakuan kamu sendiri iaitu “kesempurnaan di tingkat autograph, bukan manuscript”. Justeru jika kamu rasakan cara saya menghakimi bible kamu itu juga boleh digunakan untuk kamu menghakimi al-Quran, maka saya mempersilakan kamu menghakimi al-Quran berdasarkan pengakuan saya sendiri terhadap kitab suci saya itu.
Justeru ukuran yang saya pakai sebenarnya tiada dapat digunakan kembali untuk pihak kristian menghakimi al-Quran kerana ukuran yang saya pakai itu adalah menggunakan pengakuan daripada pihak kristian itu sendiri bahawa telah wujudnya ayat-ayat yang salah disebabkan kesalahan penyalinan di dalam bible kristian itu, namun apabila pihak kristian ingin meenggunakan kaedah yang sama untuk menghakimi al-Quran, maka pihak Islam pula tidak pernah mengaku kewujudan ayat-ayat yang salah dalam Al-Quran. Dapatkah kamu memahami kenapa ukuran yang saya gunakan itu tidak boleeh dipakai untuk menghakimi a—Quran?? Jika kamu memahami kaedah yang saya gunakan untuk menghakimi bible kamu, maka kamu akan dapat memahami keadaan ini.
a. Pengakuan Erusi mengenai pembakaran terhadap mushaf Usman, yg notabene adalah narasumber dari Kitab suci Erusi.
b. Anda ingin saya mengangkat bahwa; 'masalah kesalahan penyalinan' juga berbalik menghakimi anda? Seperti yg saya tulis di atas, saya juga tidak keberatan menambahkan satu lagi;
Apakah benar kitab Erusi betul2 satu versi, dijaman founder, jaman mushaf (standarisasi), dan sekarang setelah standarisasi, mengingat setelah standarisasi adalah sangat mudah menyamakan titik koma dalam penyalinan.


3. mengenai kelompok Arius & mushaf Utsman
Quote
Keadaan banyak manuscript kitab-kitab dari perjanjian lama yang dibuat sebelum autograph perjanjian baru ditulis. Yes, apakah tidak terfikir keadaan tersebut menyebabkan terdapatnya kelompok dalam kristian yang tidak menganggap Jesus sebagai Tuhan seperti kelompok Arius yang dituduh sesat itu??
Inikah dasar Erusi mengangkat masalah Arius, dakwaan  imajiner?
Quote
Quote
Erusi, anda menggunakan konteks yg sangat berbeda, konteks di topik ini adalah pemusnahan kitab2 yg tidak sesat. Kitab2 Arius jelas-jelas dipandang sesat oleh Gereja. Coba lihat tulisan anda;
Pandangan oleh gereja bahawa kelompok Arius sebagai sesat tidak memerlukan sehingga sampai kepada memusnahkan kitab-kitab mereka. Justeru konteksnya tetap sama iaitu ianya adalah usaha untuk menghalang daripada kewujudan kitab-kitab suci yang berlainan atau tidak selaras antara satu sama lain dalam satu-satu agama bagi menghalang daripada wujudnya kekeliruan pada umat sesuatu agama itu.
a. Kitab Arius jelas-jelas dipandang sesat oleh Gereja dan mushaf Usman anda katakan tidak sesat, lucu sekali anda masih menyamakannya dg permainan kata2. Kita lihat bagaimana anda bersilat lidah;
b. Pandangan oleh gereja bahawa kelompok Arius sebagai sesat tidak memerlukan sehingga sampai kepada memusnahkan kitab-kitab mereka.
So, yg dipandang sesat tidak perlu dimusnahkan (kitab Arius), sedangkan yg dipandang baik (mushaf Usman) justru harus dimusnahkan/dibakar?
c.
Quote
Justeru konteksnya tetap sama iaitu ianya adalah usaha untuk menghalang daripada kewujudan kitab-kitab suci yang berlainan atau tidak selaras antara satu sama lain dalam satu-satu agama bagi menghalang daripada wujudnya kekeliruan pada umat sesuatu agama itu.
Ini juga lucu, mushaf Usman jelas2 dimusnahkan dalam rangka standarisasi sebuah kitab, kitab Arius dimusnahkan supaya tidak menyesatkan orang yg membaca. Apa Erusi mau mengubah statemen terdahulu dg mengatakan mengatakan bahwa mushaf2 Usman dimusnahkan supaya tidak menyesatkan orang yg membaca?
Apakah Erusi sekarang berkata bahwa mushaf2 Usman berlainan atau tidak selaras antara satu sama lain, dan bukan hanya perbedaan dialek?

Quote
Abdullah bin Mas’ud dikatakan menolak untuk membakar mushaf yang dimiliki olehnya dengan mengatakan “Bagaimana mungkin kalian menyuruhku membaca qiraat Zayd. Ketika Zayd masih kecil bermain dengan kawan sebayanya saya telah menghafal lebih dari tujuh puluh surah langsung dari lisan Rasulullah” (Ibn Abi Da’ud, Kitab a-Masahif). Yang menarik dari riwayat ini adalah kita sama sekali tidak melihat satupun riwayat Utsman untuk memaksa Abdullah bin Mas’ud untuk menyerahkan Mushafnya.
Disini Erusi mengemukakan Abdullah bin Mas’ud dan penolakannya untuk membakar mushaf miliknya;
a. hal itu tidak mengubah kenyataan pembakaran "naskah2 para sahabat"
b. apa dibalik penolakan  Abdullah bin Mas’ud?
c. apa Erusi yakin mushaf Abdullah bin Mas’ud hanya berbeda dialek dg mushaf Utsman?


4. Efek kesalahan penyalinan manuskrip (non doktrinal)
Quote
Apa efek yang signifikan? Sudah tentu efeknya akan terlihat atas bible itu sendiri jika , seseorang dapat menjawab semua pertanyaan berkenaan dengan bible itu. Apabila semua permasalahan terhadap bible itu dapat diatasi maka ia akan memperlihatkan kesempurnaan bible itu sebagai kitab yang tahan diuji dari segala sudut. Atas dasar itu kamu dapat meengungkapkan bahawa sememangnya bible kamu itu sebagai suatu yang terhasil dari campurtangan Tuhan yang sifatNya Maha Sempurna.
'Segala sudut' katamu? Apakah Erusi kembali tidak konsisten?
Quote
Yes, tidak semua sudut pandang bisa dipakai.

Quote
Namun jika kamu tidak dapat menjawab suatu permasalahan bible itu, maka itu menjelaskan bahawa bible kamu gagal apabila diuji dari sudut permasalahan tersebut. Justeru ia akan memberi efek kepada kredibiliti/keesempurnaan bible kamu itu. Jika semua maklumat berkenaan Admin, jumlah bilangan dalam Nehemia, jumlah tempat di Keluaran itu ada dalam bible kamu, tetapi kamu gagal untuk menyatakan apakah maklumat tersebut, maka bagaimana untuk kamu mengatakan bible kamu itu benar jika kamu sendiri pun tidak dapat menyatakan secara pasti semua maklumat yang ada dalam bible kamu itu??
Logika yg lucu.., kalau Erusi bisa menjawab semua permasalahan mengenai Matahari? Bahkan tidak seorangpun bisa. Lalu apakah itu berarti Matahari tidak ada?
Tentu saja penghakiman berbalik kepada Erusi sendiri. Sekali lagi saya tegaskan ini adalah masalah kesalahan penyalinan manuskrip, yg sangat manusiawi, non doktrinal, hanya pada perbedaan hal2 sepele seperti nama, bilangan. Dan Ingat kami dengan jujur membiarkan manuskrip2 narasumber Alkitab, kami tidak membakarnya, tetapi kalian justru membakar sendiri kitab2 narasumber kitab suci anda, pertanyaannya adalah apa yg terkandung di sana, sampai2 kalian tega memusnahkan kitab2 suci kalian sendiri. Coba pikir, maukah Erusi di bayar mahal untuk membakar satu saja kitab suci Erusi? Bisa membayangkan bagaimana rasanya membakar kitab suci kita sendiri?
Erusi, mereka membakar "naskah2 para sahabat", berapa banyak kitab suci dibakar? Erusi, sekali lagi kalau kita hanya melihat jerawat di cermin, maka cermin dibiarkan dan jerawat diobati. Tapi kalau sampai cermin yg dipecahkan, betapa mengerikannya apa yg terlihat di dalam cermin itu, sesuatu yg tidak bisa diobati?
Erusi, sudah berkali-kali saya mengemukakan masalah ini tapi belum ada jawaban, anda selalu berputar-putar menghindar, ataukah Erusi sebetulnya mengakui adanya hal2 mengerikan di dalam mushaf2 yg dibakar itu?


5. tentang penulisan autograph dan manuskrip Alkitab
Quote
Yes, itu memang telah diketahui. Namun kesemua naskah-naskah yang ditulis oleh 40 penulis itu dikumpulkan oleh suatu individu/kelompok untuk menghasilkan suatu autograph bible itu. Dan setiap penulis hanya menuliskan satu versi sahaja bagi suatu ayat.
Tentu tiap penulis hanya menulis satu versi saja, tapi autograph Alkitab tidak berupa codex (satu kesatuan), tapi terpisah-pisah.
Bisakah Erusi menunjukkan kapan naskah2 autograph itu dikumpulkan jadi satu? Tahun berapa, atau abad juga boleh kalau kesulitan menentukan tahun?
Atau dakwaan ini tanpa dasar apapun, hanya imaginer saja?

Quote
Yang saya katakan dalam penjelasan saya adalah penyalin manuscript. Kesemua naskah-naskah yang ditulis oleh penulis asal autograph itu harus terkumpul pada satu kelompok/individu untuk menyalin beberapa manuscript secara serentak daripada autograph tersebut. Bisakah kamu meembayangkan bahawa keadaan ini mengizinkan kepada pengubahan semasa penyalinan beberapa manuscript pertama itu bila mana semua autographnya telah terkumpul pada suatu kelompok/individu??
Terdengar seperti...... kisah kitab suci Erusi, pembakaran "naskah2 para sahabat" untuk standarisasi, right?


6. perbandingan keistimewaan yg objektif antara Alkitab dan  kitab suci Erusi
Quote
Jika hanya menunjukkan keistimewaan tetapi mengabaikan permasalahan yang ada, maka itu bukanlah suatu tindakan yang tepat untuk dikatakan sebagai penilaian yang objektif. Kamu mengatakan keistimewaan, tetapi apabila menyatakan tentang permasalahan bible, maka kamu gagal untuk memberikan pembuktian dalam penjelasan kamu. Kamu hanya lebih keepada bersangkaan semata-mata. Itu bukannya suatu penilaian yang objektif.
Tentang link yang kamu berikan itu, pertamanya, saya tidak melihat keistimewaan yang objektif sebagai dakwaan sepihak semata-mata. Tetapi saya melihat keistimewaan yang objektif sebagai kemampuan untuk memberikan penjelasan yang tidak dapat dinafikan oleh pihak lain kerana bukti-bukti yang dikemukakan. Dalam masa yang sama dakwaan sepihak seperti di dalam link yang kamu berikan itu iaitu http://abu-farras.blogspot.com/2012/03/empat-keistimewaan-al-quran-dibanding.html , maka dapatkah kamu menafikan dakwaan sepihak terseebut berdasarkan kepercayaan dari sudut Islam itu sendiri?? Jika kamu tidak dapat menafikannya, maka tiada alasan untuk mengatakan ianya sebagai keistimewaan yang objektif.
Apakah secara implisit Erusi berkata bahwa; keistimewaan Alkitab tak terbantahkan, jadi anda tidak ingin membandingkan dari sisi ini?

« Last Edit: September 28, 2012, 05:37:45 AM by Newman » Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #13 on: September 26, 2012, 05:00:47 AM »

Secara umumnya semua yang kamu perkatakan ini sudah pun kamu perjelaskan terdahulu. Namum ianya tidak dapat membendung persoalan-persoalan yang timbul disebabkan oleh penjelasan kamu ini.

I. Sanggahan terhadap dakwaan Erusi secara garis besar
1. Permasalahan kesalahan2 kecil (non doktrinal) seperti penulisan nama, angka, yg ada dalam manuskrip2 Alkitab
Kami, umat Kristiani dengan senang hati mengakui, bahwa ada "ketidak sempurnaan" dalam penyalinan ulang terhadap PL dan PB. Tetapi hal seperti itu memang diluar kemampuan manusia manapun untuk dihindari, karena menyalin ulang halaman demi halaman dengan tangan secara manual akan menghasilkan kesalahan manusiawi, baik untuk buku suci maupun sekuler. Apalagi kalau naskahnya yang akan disalin itu sudah buram ditelah usia dan cara penyimpanan yang tidak bisa sempurna. Namun, kita tahu bahwa naskah aslinya (yang disebut autograph, yaitu yang diinspirasikan langsung oleh Tuhan kepada penulis Alkitab) tidak akan memiliki kesalahan sedikitpun juga . Tetapi berhubung dokumen-dokumen yang asli telah ditulis pada masa yang amat lampau, maka dokumen tersebut tidak dapat lagi ditampilkan.

Disebabkan ketidaksempurnaan bible kamu itu menjelaskan bahawa dari sudut itu bible kamu tidak mempunyai sifat tahan duji.
Dan disebabkan dokumen autographnya itu sudah tidak dapat ditampilkan lagi oleh pihak kristian maka pihak kristian tidak dapat menentukan mana-mana ayat lain yang sudah mengalami kesalahan disebabkan oleh kesalahan manusiawi yang dilakukan oleh si penyalin itu. Apakah kamu hanya beranggapan tiada lagi ayat-ayat yang salah iaitu ayat-ayat yang tidak menyamai autographnya itu? Maka di sinilah kelemahan pihak kristian kerana mereka hanya mempercayai bahawa ayat-ayat yang lain sebagai ayat yang masih menyamai ayat di dalam autographnya itu dengan hanya brdasarkan anggapan semata-mata.

2. Perbandingan antar manuskrip
 Perbandingan antar manuskrip menunjukkan hal2 doktrinal tidak bergeser, dan hal ini membuktikan bahwa hal2 doktrinal di manuskrip sama dg autograph nya, dg alasan;
Fakta;  ada puluhan ribu manuskrip ditemukan, dari letak geografis yg berbeda-beda, dari abad yg berbeda, hal doktrinal tidak bergeser

Sanggahan Point 2
Ini juga telah kita diskusikan dahulu. Dan sememangnya saya tahu bahawa kamu melakukan perbandingan antara manuskript dengan manuskript. Itulah yangsaya persoalkan iaitu jika kamu hanya melakukan perbandingan manuskript dengan manuskript, maka bagaimana kamu pasti bahawa perbandingan tersebut akan membawa kepada kesamaan antara manuskript dengan autogrpahnya??? Lihat apa pngakuan yang kamu tuliskan iaitu " Perbandingan antar manuskrip menunjukkan hal2 doktrinal tidak bergeser”. Justeru kamu hanya mampu melakukan perbandingan antara manuskript dengan manuskript. Justeru kesimpulan yang didapati dalam perbandingan itu adalah status antara manuskript dengan manuskript. Kamu mendapati hal-hal doktrin antara manuskript dengan manuskript adalah tidak bergeser. Namun bagaimana pula dengan hal-hal doktrin antara manuskript dengan autographnya?? Persoalannya adalah bagaimana pula dengan status manuskript dengan autograph?? Kamu ingin menentukan status kesamaan antara manuskript dengan autograph. Justeru penentuan itu harus bersifat pasti dengan berdasarkan bukti yang nyata dan bukannya berdasarkan sangkaan kamu semata-mata. Justeru perbandingan tersebut adalah mesti antara manuskript dengan autograph dan bukannya perbandingan antara manuskript dengan manuskript.
Apabila kamu hanya membandingkan kesamaan antara manuskript dengan manuskript, makanya kamu tidak akan memperolehi sebarang kepastian bagi kesamaan antara manuskript dengan autographnya. Kamu tidak pernah mempunyai bukti berkenaan dengan kesamaan antara manuskript dengan autographnya apabila kamu melakukan perbandingan antara manuskript dengan manuskript. Ini semua berpunca daripada penemuan bahawa di dalam manuskript sudah mengandungi kesalahan. Justeru kita tidak tahu apakah perbandingan antara manuskript dengan manuskript itu adalah melakukan perbandingan antara ayat yang benar dengan ayat yang benar ataupun itu adalah melakukan perbandingan ayat yang salah dengan ayat yang salah. Bagaimana kamu pasti hal ini??

Sila baca sekali lagi apa yang saya tuliskan dalam posting terdahulu di bawah.
Apa yang kamu lakukan adalah mengandaikan bahawa kesamaan antara manuskript itu dengan manuskript yang lain bermakna ianya adalah kesamaan antara manuskript dengan autograph. Namun kesamaan antara manuskript dengan autograph itu tidak dapat ditunjukkan. Justeru bagaimana kamu pasti bahawa kesamaan antara manuskript dengan manuskript itu adalah bermakna kesamaan antara manuskript dengan autograph?? Tiada! Ini kerana autograph itu sudah tidak dapat kamu temukan lagi untuk mengesahkan kesamaan antara manuskript deengan autograph. Apa yang kamu mampu lakukan adalah mengesahkan kesamaan antara manuskript dengan manuskript. Tetapi kamu tidak mampu membuktikan kesamaan antara manuskript dengan autograph.
Justeru tiada bukti yang dapat disampaikan untuk mengesahkan kesamaan antara manuscript dengan autographnya.
Bagaimana dengan saya? Apakah saya mampu membuktikan terdapatnya manuscript yang tidak menyamai autographnya?? Yes, saya telah membuktikan sedemikian. Bagaimana saya membuktikannya?? Saya telah memerlihatkan satu ayat di dalam bible itu yang terdapat dalam pelbagai versi di dalam manuscript yang berlainan. Sedangkan kita mengetahui bahawa ayat tersebut hanya terdapat dalam satu versi sahaja di dalam autographnya. Justeru dengan kewujudan satu ayat yang palbagai versi itu, maka ia menjelaskan terdapatnya versi yang tidak menyamai autographnya. Ini kerana dalam autographnya hanya terdapat satu versi sahaja, dan bukannya pelbagai versi. Justeru itu bukti yang saya kemukakan bahawa terdapatnya versi-versi tertentu bagi ayat-ayat tertentu dalam suatu manuscript itu yang sudah tidak menyamai autographnya.
Justeru di mana pula bukti kamu bahawa terdapat manuscript yang menyamai autographnya?? Bagaimana kamu pasti?? Apakah hanya membandingkan manuscript dengan manuscript? Itu bukannya menjelaskan manuscript itu menyamai autographnya. Itu hanya menjelaskan bahawa manuscript itu hanya menyamai manuscript yang dibandingkan itu sahaja. Justeru saya masih menunggu bukti untuk mengesahkan terdapatnya manuscript yang menyamai autographnya.


Namun begitu saya mempersilakan kamu membuktikan bahawa perbandingan antara manuskript dengan manuskript itu akan memberikan kepastian bahawa manuskript menyamai autographnya.

Bible tidak datang sekaligus sebagai satu kitab (codex), tapi ditulis oleh sekitar 40 penulis. Penulisan Alkitab (keseluruhan autograph) dillakukan selama sekitar 1600 tahun, di lokasi yg berbeda-beda. Kemudian autograph2 itu disalin menjadi banyak manuskrip,seperti di bawah ini;
Ada banyak sekali Naskah-naskah salinan Alkitab. Alkitab Perjanjian Lama (PL) ditulis pada abag ke 17 s/d 5 sebelum Masehi diatas kulit-kulit dan Papyrus yang mudah rusak, sehingga perlu terus menerus disalin ulang selama lebih dari 3,000 tahun, dan Perjanjian Baru (PB) disalin ulang selama 1,400 tahun, oleh masyarakat yang terserak ke pelbagai komunitas di tempat-tempat dan benua yang berbeda-beda, tetapi isinya tidak mengalami perubahan mendasar.
Dewasa ini, banyak catatan-catatan yang usianya tua ditemukan sehingga dapat mendukung pembuktian tulisan kitab-kitab yang telah ada. Kitab Perjanjian Baru (PB) sendiri memiliki 5,300 naskah dan fragmen (bagian-bagian naskah) dalam bahasa Yunani, 10,000 naskah latin Vulgate dan 9,300 naskah tua dalam terjemahan bahasa lainnya. Dengan kata lain, PB memiliki lebih dari 24,000 salinan naskah untuk digunakan!. Jelas bahwa luasnya per-naskah-an ini memungkinkan kita membuat gambaran terhadap setiap ayat variant (tidak baku) yang selalu akan ada. Dimana muncul variant tertentu, maka teks tersebut kemudian diidentifikasi dan disisihkan untuk dijadikan catatan kaki pada ayat yang bersangkutan. Tetapi hal tersebut tidak membuat Alkitab menjadi cacat (ketika kita membandingkannya dengan tulisan aslinya). Alkitab adalah pernyataan dan penyaksian ajaran, hukum, janji dan karya Allah yang bersifat orisinil. Tidak ada orang Kristen yang berkepentingan untuk menyelewengkan ayat-ayat yang bergitu luhur. Tidak ada kebutuhan untuk memalsukan atau mengubah. Tidak ada "cara siluman" yang dapat menggantikannya secara diam-diam sambil memusnahkan serentak puluhan ribu manuskrip salinan Alkitab Asli yang telah terlanjur tersebar. Dan memang tidak ada yang dipalsu atau sengajah diubah.

Dan seperti yg tertulis di atas, karena Alkitab tidak datang sekaligus sebagai satu kitab (codex), tapi ditulis oleh sekitar 40 penulis. Penulisan Alkitab (keseluruhan autograph) dillakukan selama sekitar 1600 tahun, di lokasi yg berbeda-beda. Dan manuskrip sudah disalin dari autograph kitab2/naskah2 asli (autograph naskah2 Alkitab) tanpa menunggu keseluruhan naskah2 itu dikumpulkan menjadi satu codex Alkitab. Bukti sederhananya adalah banyak manuskrip kitab2 dari Perjanjian Lama yg dibuat sebelum autograph kitab2 Perjanjian Baru ditulis, dan manuskrip2 itu ditemukan, suatu

Ini pun sudah didiskusikan. Memang saya tahu bahawa bible itu terdiri daripada autograph-autograph yang ditulis oleh 40 orang penulis yang berbeza pada masa dan lokasi yang berbeza. Contohnya autograph  gospel Lukas adalah tulis oleh Lukas, manakala autograph gospel Matius pula adalah ditulis oleh Matius. Namun untuk menjadi satu manuskript bible yang mengandungi semua autograph-autograph dari penulis-penulis yang berbeza ini, maka semua autgraph itu harus berada pada satu individu atau satu kelompok orang untuk menyalin semua autograph tersebut dan mengabungkannya menjadi satu manuskript bible. Ini dikatakan sebagai manuscript pertama. Untuk mengatakan bahawa ada beberapa manuskript yang pertama, maka beberapa manuskript yang pertama ini harus disalin serentak pada masa yang sama dan pada lokasi yang sama. Ini kerana autograph bagi satu-satu penulis hanya ada satu sahaja. Contohnya autograph gospel Lukas hanya ada satu sahaja. Justeru disebabkan bilangannya hanya satu, maka penyalinan ke dalam beberapa manuskript pertama bagi gospel Lukas tidak mengizinkannya dilakukan pada lokasi yang berbeza dan pada masa yang berbeza. Adakah kamu faham apa yang saya cuba sampaikan di sini?? Justeru situasi ini membenarkan kelompok si penyalin untuk melakukan penyalinan yang sama antara semua manuskript pertama itu, tetapi tidak menyamai antara semua manuskript pertama itu dengan autographnya. Apa yang saya ingin sampaikan adalah kelompok si penyalin berkemampuan untuk mengubah semua manuskript pertama supaya tidak menyamai autographnya tetapi saling sama antara semua manuskript pertama itu antara satu sama lain. Justeru kesalahan dalam manuskript pertama ini akan terus diwarisi oleh manuskript-manuskript yang lain apabila beberapa manuskript pertama ini dijadikan rujukan untuk penyalinan manuskript-manuskript yang setrusnya sehingga mencapai ribuan jumlahnya itu.

Hal ini sudah saya tuliskan dalam posting yang terdahulu. Rujuk tulisan saya di bawah.
Kita mengetahui bahawa autographnya hanya ada satu sahaja. Justeru autographnya ini harus berada pada satu individu atau satu kelompok manusia untuk melakukan penyalinan. Jika terdapat beberapa manuskript pertama yang disalin serentak oleh beberapa individu, makanya kewujudan autographnya yang tunggal itu menyebabkan beberapa indivdu yang melakukan penyalinan serentak beberapa manuskript pertama daripada autographnya itu harus berada pada lokasi yang sama pada masa yang sama bagi mengizinkan penyalinan serentak itu berlaku. Justeru ini membolehkan situasi di mana mereka mampu untuk mengubah beberapa manuskript pertama itu jika dibandingkan dengan autographnya tetapi  dengan keadaan menyaling samakan antara manuskript pertama tersebut.
Justeru jika pun terdapat beberapa manuskript pertama, namun situasi tersebut mengizinkan mereka yang terlibat untuk mengubah semua manuskript pertama itu jika dibandingkan dengan autographnya, namun di antara manuskript pertama itu pula adalah saling sama antara satu sama lain.
Tiada siapa yang befikir tanpa sebarang alasan untuk mengatakan bahawa terdapatnya manusia yang memanipulasi isi bible kamu itu. Namun apabila kita menemukan suatu ayat yang terdapat dalam pelbagai versi, maka itu menjelaskan bahawa terdapatnya ayat dalam suatu manuskript bible itu yang tidak menyamai autographnya. Justeru jika tiada yang memanipulasi isi bible kamu, then bagaimana boleh wujud suatu ayat yang sama namun dalam pelbagai versi itu ditemui dalam manuskript yang berbeza dalam bible kristian kamu itu?? Apabila hal ini difikirkan then, kita dapat melihat bahawa sememangnya terdapat manusia yang memanipulasikan isi bible kristian kamu itu.
Justeru perbezaan antara manuskript itu sudah menjelaskan bahawa bible kristian itu tidak mampu bertahan apabila ianya diuji.


Dan salinan langsung dari autograph2 ke manuskript2 tidak hanya satu kali, jadi ada beberapa "manuskript yg pertama"  (ini mata rantai yg hilang dari runtutan imaginasi erusi). Kemudian dari masing2 "manuskript yg pertama" akan disalin menjadi beberapa "manuskript yg kedua", dan seterusnya.

Tidak salah untuk kamu mendakwa bahawa salinan langsung daripada autograph ke manuscript itu tidak hanya dilakukan sekali. Namun bagaimana kamu pasti bahawa salinan langsung daripada autograph ke manuskript itu tidak dilakukan hanya sekali?? Apa yang kamu rujuk untuk kamu mengetahui perkara tersebut?? Hal ini kita memerlukan kepada pembuktian untuk mengesahkan perkara tersebut. Kerana kita perlukan sesuatu yang pasti untuk mengatakan bahawa dakwaan kita itu sebagai sesuatu yang benar tanpa sebarang keraguan terhadapnya.
Namun secara logiknya, kita menyedari bahawa autograph itu sudah lama, sehingga kamu juga mengatakan “naskahnya yang akan disalin itu sudah buram ditelah usia dan cara penyimpanan yang tidak bisa sempurna”. Justeru apabila satu manuskript pertama sudah siap terhasil daripada autographnya, then untuk menjadi rujukan bagi penyalinan manuskript yang seterusnya pua, maka catatan manakah yang lebih mudah untuk dilihat tulisannya jika dibandingkan antara autograph yang sudah buram itu dengan manuskript pertama yang baru terhasil itu?? Sudah tentu manuscript pertama itu lebih jelas tulisannya pada penglihatan dan secara logiknya ia akan dipilih oleh si penyalin untuk menyalin beberapa lagi manuscript. Justeru  tidak mustahil  manuskript yang baru disiapkan itu dijadikan rujukan pula bagi mengantikan autographnya bagi menghasilkan beberapa lagi manuskript terawal yang kamu juga mengkelaskannya sebagai “manuskript pertama”. Maka dengan itu kesalahan dalam manuscript pertama itu akan terus diwarisi oleh manuscript-manuskript yang seterusnya.

Dan doktrin tidak bergeser bukan hanya antar manuskrip  dari kitab yg sama (contoh; Taurat dg Taurat, Injil Yohanes dg Injil Yohanes dari manuskrip yg berbeda) tapi doktrin juga bersesuaian antar kitab yg berbeda (contoh; taurat dg Injil Yohanes, Efesus dg Yeremia,...., dari manuskrip yg berbeda tentunya).
   
Perkara yang sama seperti yang saya sudah perjelaskan dalam posting-posting terdahulu. Untuk mengabungkan tulisan taurat dengan tulisan gospel Yohanes dan tulisan-tulisan daripada penulis yang lain menjadi satu manuskript, maka semua autograph itu harus berada pada satu kelompok/individu. Justeru situasi ini membolehkan si penyalin menyamakan hal-hal dalam kitab-kitab yang berlainan penulis itu antara satu kitab dengan satu kitab yang lain semasa proses penyalinan manuskript pertamanya, namun menyalahi pula catatan sebenar di dalam autographnya. Justeru perkara ini tidak mustahil untuk berlaku.
Justeru sebab itulah kehadiran autographnya adalah amat diperlukan sebagai bukti bagi menutup segala keraguan disebabkan perkara-perkara yang mungkin berlaku semasa penyalinan manuskriptnya itu. Namun dengan autographnya yang sudah hilang, maka yang ada sekarang adalah ketidakpastian pada bible kristian itu.

Sekali lagi tidak ada "cara siluman" yang dapat memanipulasi isi Alkitab secara diam-diam sambil memusnahkan serentak puluhan ribu manuskrip salinan Alkitab Asli yang telah terlanjur tersebar, yg tersebarnya di lokasi yg berbeda, di abad yg berbeda?Tidak ada. Dan ini adalah bukti yg sangat kuat dan tidak terbantahkan bahwa perbandingan antar manuskrip yg menunjukkan bahwa hal doktrinal tidak bergeser, juga menunjukkan hal doktrinal tidak bergeser dari autograph ke manuskrip. 

Catatan sejarah menjelaskan peristiwa di mana terdapatnya kitab-kitab yang dipilih dan kitab-kitab yang diharamkan di dalam dunia masyarakat kristian sehinggakan dikuatkuasakan hukuman bunuh kepada masyarakat kristian lain yang memiliki dan menyimpan kitab-kitab yang diharamkan itu. Hal ini tidak mampu untuk dinafikan kerana ianya adalah sejarah yang diperakui. Ianya hanya mungkin tidak mampu diterima oleh golongan seperti kamu, namun peristiwanya tidak dapat dinafikan. Maka hal ini menjadi bukti yang kuat bahawa terdapatnya kitab-kitab rujukan yang berlainan daam dunia kristian. Justeru itulah perbandingan antara manuskript tidak dapat memberikan kepastian dan penyelesaian dalam permasalahan yang wujud bible kristian itu.

Bersambung…
« Last Edit: September 26, 2012, 08:04:28 AM by erusi » Logged
erusi
Lahir baru
*

Karma: 1
Offline Offline

Posts: 43


View Profile
« Reply #14 on: September 26, 2012, 07:44:18 AM »

Sambungan…

3. Penghakiman yg berbalik kepada kitab suci Erusi sendiri
Adalah tidak masuk akal sebetulnya kalau bukti di atas dianggap tidak cukup, tapi kalau memang Erusi menganggap tidak cukup maka saya menunjukkan bahwa sebetulnya dakwaan Erusi itu sebetulnya berbalik kepada Erusi sendiri;
3.1. Manuskrip2 yg merupakan narasumber dari Alkitab dipertahankan, sedangkan narasumber dari kitab Erusi dibakar, ingat...cermin dipecahkan, dan Erusi belum menjelaskan sampai sekarang;
Apa bukti kitab2 yg dibakar itu hanya karena perbedaan kecil2?

Naskah-naskah yang dibakar itu adalah bukannya manuskript al-Quran. Sebelum penulisan mushaf simpanan Habsah di zaman Khalifah abu Bakar, tiada sebarang manuskript al-Quran. Yang ada adalah naskah-naskah yang ditulis individu-individu tertentu sebagai sesuatu yang menjadi milik peribadi.

Penjelasan atas persoalan pemecahan cermin. Rupanya tentang hal cermin ini kamu ingin mempersoalkan tentang pembakaran naskah-naskah peribadi milik para sahabat pada ketika itu. Seharusnya kamu terus direct mengemukakan persoalan tersebut kepada saya tanpa berkias-kias. Bukankah itu lebih senang untuk difahami tujuan sebeenar kita??
Saya ingin maklumkan bahawa naskah-naskah yang dibakar itu bukan kerana perbezaan atau kesalahan dari segi makna/maklumat di antara naskah-naskah tersebut dengan mushaf Utsmani. Atau secara berkiasnya adalah “cermin itu dipecahkan bukan kerana adanya jerawat”. Tetapi naskah-naskah yang dibakar itu adalah disebabkan perbezaan dari segi susunan ayat/kata danjuga dialek antara naskah tersebut dengan mushaf Utsmani. Namun dari seegi maknanya adalah tetap sama. Cumanya perbezaan susunan kata/ayat dan juga dialek itu boleh meengundang salah faham jika ianya dibaca atau didengarkan oleh orang lain yang berbeza dialek. Contohnya perkataan “gampang” yang ditulis oleh orang Indonesia yang mana maksud yang ingin dinyatakan daripada perkataan ‘gampang” itu adalah “mudah”. Namun jika ini didengar atau dibaca oleh orang Melayu di Malaysia, maka akan timbul salah faham pada orang Melayu tersebut kerana perkataan “gampang” itu difahami oleh orang Melayu tersebut sebagai “celaka”. Justeru perkara-perkara nilah yang ingin dielakkan daripada berlaku yang membawa kepada pembakaran naskah-naskah milik peribadi itu. Dengan kata kiasnya “cermin itu dipecahkan kerana telah ada cermin lain yang dapat mmberikan pantulan imej yang lebih jelas”. Dan perlu diingat bahawa pembakaran naskah-naskah itu adalah suatu arahan yang tidak dipaksa untuk dilaksanakan.  Sesiapa yang ingin terus menyimpan naskah milik peribadi mereka, maka mereka tidak akan dikenakan sebarang tindakan kekerasan dan sebagainya. Ini suatu bukti bahawa tiada apa yang ingin disembunyikan atau dihalang  kewujudannya disebabkan oleh pembakaran tersebut.

Dan kalau selama ini selalu mengangkat kesamaan tiap manuskrip sebagai hal penting dari keistimewaan sebuah kitab suci, maka saya tidak keberatan untuk menambahkan;
3.2. Apakah benar kitab Erusi betul2 satu versi? Baik itu dijaman founder, jaman mushaf (standarisasi), dan sekarang setelah standarisasi (mengingat setelah standarisasi adalah sangat mudah menyamakan titik koma tiap salinan kitab).

Apakah kamu merasakan al-Quran terdapat dalam pelbagai versi? Jika demikian saya mempersilakan kamu mengemukakan dengan pembuktiannya bahawa al-Quran itu terdapat dalam pelbagai versi. Cumanya saya harapkan ianya dikemukakan dalam thread yang baru supaya ianya tidak menganggu tajuk yang ingin didiskusikan di dalam thread ini. Dipersilakan.

4. Alasan dibalik kenapa Erusi begitu termotivasi utk menyerang Alkitab
Karena kitab suci Erusi memerintahkan utk percaya Taurat dan Injil, maka jika Erusi mengakui Alkitab masih sama secara doktrinal maka Erusi harus mengakui dan menerima bahwa Yesus Kristus adalah Mesias, Tuhan dan juruselamat umat manusia. Itulah alasan dibalik kenapa Erusi menyerang validitas Alkitab.

Ini adalah suatu kenyataan yang amat tidak bertepatan. Tiada sebarang keperluan untuk saya menerima kepercayaan yang terdapat di dalam kristian itu. Yang dituntut oleh Al-Quran kepada umat Islam adalah harus mempercayai Taurat dan Injil yang diturunkan kepada Nabi Musa dan Nabi Isa, dan bukannya harus percaya kepada bible kristian kamu itu. Ini kerana Al-Quran bukan tidak pernah mengenal bible kamu itu sebagai Taurat dan Injil. Untuk lebih memahami situasi ini, maka saya perjelaskan bahawa seseorang itu akan terkeluar dari Islam apabila dia TIDAK MEMPERCAYAI Taurat dan Injil yang diturunkan kepada Nabi Musa dan Nabi Isa. Dan seseorang itu juga akan terkeluar dari Islam apabila dia MEMPERCAYAI bible kristian kamu itu. Dapatkah kamu melihat betapa jauhnya perbezaam status antara bible kristian kamu itu dengan kitab-kitab Allah yang disebutkan dalam Al-Quran dari sudut pandang umat Islam??

Dan Sesungguhnya menolak keaslian Alkitab yg sekarang adalah tidak masuk akal, mengingat;
a. Dakwaan itu tidak ada alasannya, kaum Erusi tidk pernah bisa menjelaskan di peristiwa apa Alkitab dipalsukan, oleh siapa? Hanya dakwaan imaginer, tanpa fakta historis yg jelas.

Untuk membuktikan bahwa bible kristian itu sudah tidak menyamai autographnya adalah tidak perlu kepada penjelasan kepada peristiwa pemalsuan bible kristian itu dan juga siapa yang bertanggungjawab memalsukan kitab tersebut. Ini kerana pembuktian bahawa bible kristian itu sudah tidak menyamai autographnya itu juga dapat dibuktikan melalui cara yang lain seperti yang saya telah saya lakukan iaitu mengemukakan kewujudan suatu ayat yang pelbagai versi yang membawa makna/maklumat yang berbeza yang terdapat dalam manuskript-manuskript bible kristian yang berlainan. Adalah tidak masuk akal untuk mengatakan kedua-dua versi ayat tersebut adalah menyamai apa yang dimaksudkan dalam autographnya kerana kedua-dua versi ayat tersebut membawa makna yang saling tidak sama antara satu sama lain. Justeru ini adalah suatu bukti yang kuat bahawa sudah wujudnya unsur-unsur pemalsuan dalam proses penyalinan manuskript-manuskript bible itu.

Ini samalah seperti apa yang diamalkan dalam dunia penghakiman sekarang ini. Contohnya jika seorang A dituduh melakukan suatu pembunuhan, maka peguam bela tertuduh A itu tidak perlu mengemukakan siapakah pembunuh sebenar yang melakukan pembunuhan tersebut untuk beliau membuktikan iaitu tertuduh A adalah tidak bersalah iaitu tertuduh A tidak melakukan pembunuhan itu. Ini kerana peguam bela tertuduh A itu dapat membuktikan A adalah tidak bersalah melalui bukti-bukti yang lain seperti saksi-saksi, DNA, cap jari, video, audio dan sebagainya.
Begitu juga dengan kes pembuktian pemalsuan bible kristian ini. Ianya bukan hanya dapat dibuktikan melalui mengemukakan manakah kitab yang benar, siapa yang memalsukannya dan sebagainya. Ini kerana ia juga dapat dibuktikan melalui mengemukakan ayat-ayatnya yang pelbagai versi yang saling tidak menyamai dari segi maknanya. Ini kerana adalah tidak masuk akal untuk mengatakan suatu ayat yang pelbagai versi itu sebagai menyamai autgraphnya. Malah kamu juga mengakuinya sebagai kesalahan penyalinan. Sesuatu yang bersifat kesalahan penyalinan menjelaskan bahawa apa yang tertulis itu adalah tidak menyamai catatan asalnya.


b. penolakan ini baru dimulai di abad ke 11, sedangkan awalnya tidak-dimana founder agama anda pun tidak menolak,

Ini lagi satu pernyataan yang tidak tepat. Penolakan itu bukannya bermula pada abad ke 11. Dan adalah tidak benar bahawa agama saya pada awalnya adalah tidak menolak bible kristian kamu itu. Pernyataan kamu ini disebabkan kamu tidak pernah melihat apa yang tertulis dalam A-Quran. Mari saya paparkan kepada kamu. Lihat di bawah.

(Sesudah kamu - wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu - mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu, padahal sesungguhnya telah ada satu puak dari mereka yang mendengar Kalam Allah (Taurat), kemudian mereka mengubah dan memutarkan maksudnya sesudah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui (bahawa perbuatan itu salah)? (QS 2:75)

Dan sesungguhnya, di antara mereka (Ahli Kitab itu) ada (Ketua-ketua agamanya) yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dari Kitab itu. Dan mereka pula berkata: "(bahawa) ia adalah (datangnya) dari sisi Allah", padahal ia bukanlah dari sisi Allah; dan mereka pula tergamak berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta). (QS 3:78)

Di antara orang-orang Yahudi ada yang mengubah (atau menukar ganti) Kalamullah (isi Kitab Taurat), dari tempat dan maksudnya yang sebenar, (QS 4:46)

Justeru penolakan Islam terhadap bible kamu itu bermula semenjak Al-Quran itu diturunkan kepada Nabi Muhammad lagi.

 
Pertanyaannya; menurut Erusi sejak kapan isi Alkitab dimanipulasi? Dalam peristiwa apa?

Telah saya perjelaskan bahawa jika hanya untuk membuktikan bahawa bible kristian itu sudah tidak menyamai autographnya, maka ia tidak perlu kepada pembuktian dari sudut pertanyaan kamu itu. Ini kerana ianya juga dapat dibuktikan melalui cara yang lain.

bersambung...
« Last Edit: September 26, 2012, 05:59:20 PM by erusi » Logged
Pages: [1] 2 3 Go Up Print 
« previous next »
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.114 seconds with 18 queries.